جداسازی و تخلیص آنزیم ال آسپاراژیناز از جدایه های استرپتومایسس خلیج فارس و بررسی بیان ژن کلون شده آن در باکتری اشریشیاکلی با Real-time و SDS-PAGE

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

آنزیم ال آسپارژیناز کاربرد موثر در درمان سرطان لوسمی لنفوبلاستیک دارد. این آنزیم از منابع باکتریایی جداشده و به صورت تجاری به عنوان داروی ضد سرطان عرضه می شود. هدف از این پژوهش جداسازی و تخلیص آنزیم ال آسپاراژیناز از جدایه های استرپتومایسس خلیج فارس و بررسی بیان ژن کلون شده آن در باکتری اشریشیاکلی با Real-time و SDS-PAGE است.

مواد و روش ها: 

جدایه های جنس استرپتومایسس از خلیج فارس جداسازی و توسط تست های بیوشیمیایی تعیین هویت شدند و سپس با روش واکنش زنجیره ای پلیمراز ژن ال آسپارژیناز از این استرپتومایسس ها جدا گردید. قطعه تکثیر یافته توسط روش TA کلونینگ به داخل وکتور بیانی pTG19 وارد شد. در مرحله بعد وکتور نوترکیب با روش شوک با CaCl2 به باکتری اشریشیاکلی ترانسفورم شد و با استفاده از روش های رایج تایید کلونینگ انجام گردید.

نتایج

نتایج این پژوهش نشان داد که استرپتومایسس های جداشده از خلیج فارس قادر به تولید آنزیم ال آسپارژیناز می باشند. درنهایت ژن این آنزیم توسط وکتور با موفقیت به باکتری اشریشیاکلی ترانسفورم شد و با بازدهی بالا، آنزیم ال آسپاراژیناز تولید نمود.

نتیجه گیری: 

پیدا کردن سویه های باکتریایی جدید تولیدکننده آنزیم ال آسپاراژیناز و استفاده تکنیک مهندسی ژن می تواند منجر به عملکرد بهتر این آنزیم ها شود و به وسیله آن گام بزرگی در مسیر افزایش و سهولت تولید ال آسپاراژیناز در صنعت داروسازی برداشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
2558 تا 2566
لینک کوتاه:
magiran.com/p2243489 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!