کاهش تکانشگری بیماران بهبود یافته مبتلا به اختلال مصرف مواد (مت آمفتامین) با به کارگیری درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

هدف اصلی از پژوهش حاضر کاهش تکانشگری بیماران بهبود یافته مبتلا به اختلال مصرف مواد (مت آمفتامین) با به کارگیری درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) می باشد.

روش

این پژوهش از نوع طرح نیمه آزمایشی با روش پیش آزمون پس آزمون و پیگیری همراه با گروه کنترل است.  جامعه آماری افراد متاهل مبتلا به اختلال مصرف موادی که درمان های لازم را دریافت داشته اند و در حال حاضر پرهیز از مصرف مواد از نوع صناعی دارند و در جلسات معتادان گمنام شرکت می نمایند، می باشند. تعیین حجم نمونه بر اساس پژوهش های مشابه همچون رفاقت خواجه (1390) با احتمال خطای (5/0) و توان آزمون (8/0) ،12 نفر نمونه در هر گروه تعیین گردید که منطبق با آن همچنین حداقل تعداد نفرات برای گروه درمانی 8 الی 12 نفر می باشد. بنابراین24 نفر از افراد که بر اساس پرسشنامه دچار تکانشگری بودند  به طور تصادفی 12نفر در گروه آزمایش و 12 نفر در گروه کنترل قرار می گیرند. به منظور جمع آوری داده ها از مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه تکانشگری بارات (1994) استفاده شده است.  به منظور تجزیه و تحلیل داده های این پژوهش از روش های آماری توصیفی و همچنین از روش های آماری استنباطی مانند آزمون تحلیل کوواریانس و آزمون کالموگروف اسمیرنف برای بررسی نرمال بودن متغیرهای کمی جمعیت شناختی پژوهش و... استفاده شده است.

یافته ها

با توجه به مقدار (F) متعلق به متغیر گروهی که برابر 13/5 شده است و معنادار می باشد. لذا همواره اختلاف معناداری بین میانگین نمرات تکانشگری بیماران بهبود یافته مبتلا به اختلال مصرف مواد (مت آمفتامین) در بین دو گروه کنترل و آزمایش در مرحله پس آزمون پس از خارج شدن اثر پیش آزمون وجود دارد، همچنین مقدار آماره (F) متغیر پس آزمون معنادار شده  است. مقدار لامبدای ویلکز برابر 029/0، نشان می دهد که در مقادیر تکانشگری  بیماران بهبود یافته مبتلا به اختلال مصرف مواد (مت آمفتامین) در بین جلسات سوم، ششم و هشتم تفاوت و تغییری وجود داشته است.

زبان:
فارسی
صفحات:
406 تا 420
لینک کوتاه:
magiran.com/p2244430 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!