بررسی تاثیر الگوی پراکنش توده جنگلی بر نتایج برآورد کننده های مختلف روش فاصله ای نزدیک ترین فرد (مطالعه موردی: جنگل های روستای چهارزبر علیا، استان کرمانشاه)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

برآورد کننده های روش های نمونه برداری فاصله ای چون بر مبنای الگوی پراکنش تصادفی درختان ارایه شده اند، در حالت های الگوی غیرتصادفی اریب می باشند. این پژوهش باهدف ارزیابی اثر الگوی مکانی درختان بلوط بر نتایج برآورد مشخصه های کمی سه توده مختلف به وسیله برآورد کننده های روش نزدیک ترین فرد در جنگل های چهارزبر علیا شهرستان اسلام آباد غرب استان کرمانشاه انجام شد. برای این منظور، سه توده در منطقه انتخاب و در داخل هر توده یک قطعه نیم هکتاری مشخص گردید. بعد از آماربرداری صددرصد توده ها، با توجه به طرح کاملا تصادفی تعداد 30 نمونه به روش فاصله ای نزدیک ترین فرد در هر توده برداشت گردید. در مرحله بعد، الگوی پراکنش مکانی، تراکم، درصد تاج پوشش و ارتفاع درختان با روش نمونه برداری نزدیک ترین فرد محاسبه گردید. نتایج نشان داد که از سه توده موردبررسی دو توده دارای الگوی تصادفی و یک توده دارای الگوی کپه ای بودند. در حالت الگوی تصادفی از بین پنج برآورد کننده روش مذکور با توجه به معیار صحت قابل قبول (دامنه  درصد)، رابطه ارایه شده توسط بایت و ریپلی و در الگوی کپه ای رابطه ارایه شده توسط باچلر و بل مناسب ترین برآورد کننده ها برای برآورد تراکم درختان بودند و برای برآورد درصد تاج پوشش درختان در حالت الگوی تصادفی روابط ارایه شده توسط بایت و ریپلی، کوتام و همکاران و موریسیتا مناسب بودند ولی هیچ کدام از آن ها برای برآورد درصد تاج پوشش درختان در حالت الگوی کپه ای مناسب نبودند. برای برآورد ارتفاع درختان، چون ارتفاع مستقل از برآورد کننده ها محاسبه شد، دیده شد که برآورد ارتفاع درختان با این روش نمونه برداری در هر دو حالت الگوهای تصادفی و کپه ای، نتایج مناسبی داشتند. درنهایت می توان نتیجه گرفت که الگوی پراکنش درختان بر روی برآورد کننده های روش فاصله ای نزدیک ترین فرد موثر بودند.

زبان:
فارسی
صفحات:
123 تا 137
لینک کوتاه:
magiran.com/p2244698 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!