طراحی و ارزیابی سامانه پایش دارویی بیماران مالتیپل اسکلروزیس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

مصرف طیف وسیعی از داروها در بیماران مالتیپل اسکلروزیس(ام اس) می تواند منجر به عوارض جانبی و تداخلات دارویی شود. از این رو به کارگیری سیستم های هوشمند مانند سیستم های پایش دارویی می تواند در درمان اثربخش و به موقع بیماری ام اس کمک کننده باشد. در این راستا، پژوهش حاضر به منظور طراحی و ارزیابی سامانه پایش دارویی بیماران مالتیپل اسکلروزیس انجام گردید. 

روش بررسی

مطالعه ی توصیفی-توسعه ای حاضر در چهار مرحله انجام شد. در مرحله ی اول با جستجو در منابع کتابخانه ای و گایدلاین های معتبر مجموعه عناصر حداقل داده مشخص شد و به صورت چک لیست جهت اعتبارسنجی در اختیار متخصصان مغز و اعصاب و فلوشیپ ام اس قرار گرفت. سپس سامانه به صورت منطقی طراحی شد و کدنویسی نرم افزار براساس نظر متخصصان انجام گرفت. در مرحله ی آخر سامانه توسط کاربران نهایی ارزیابی گردید.

یافته ها: 

عناصر اطلاعاتی موجود در طراحی نرم افزار در دسته های: اطلاعات دموگرافیک بیمار، تاریخچه پزشکی، علایم بالینی، اقدامات تصویربرداری، تست های آزمایشگاهی داروهای اکریلیزوماب و فینگولیمود، مشاوره و داده های درمانی قرار گرفت. در نهایت، عملکرد سامانه پایش دارویی با میانگین 7/9 ارزیابی شد و توسط کاربران تایید گردید. 

نتیجه گیری

یافته های حاصل از ارزیابی نرم افزار نشان می دهد که سامانه پایش دارویی می تواند به پزشکان عمومی، متخصصان مغز و اعصاب و فلوشیپ های ام اس در پایش و پیگیری دارویی بیماران کمک نماید و منجر به افزایش ایمنی بیمار گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
465 تا 475
لینک کوتاه:
magiran.com/p2245349 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!