ارزیابی و تعیین مدل پا: مطالعه ی موردی کشور ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و اهداف

مطالعات گذشته نشان می‌دهد که مدل‌های مختلفی از پا از لحاظ شکل ظاهری و اندازه‌ی انگشتان نسبت به یکدیگر شامل پای مصری، رومی، یونانی، شبه رومی و مربعی وجود دارد، اما در مورد ویژگی‌های پای ایرانیان هیچ‌گونه اطلاعاتی در دسترس نیست. هدف از مطالعه حاضر، به دست آوردن مدل پای ایرانیان با استفاده از روش‌های آماری و آنالیز تصاویر است تا روشن شود آیا مدل پای ایرانیان از مدل‌های قبلی ذکرشده تبعیت می‌کند یا مدل جدیدی را رقم می زند.

مواد و روش‌ها:

در پژوهش حاضر، 8 دستگاه پدوسکوپ تهیه و به 8 استان کشور فرستاده شد تا بتواند تصویری از پای افراد تهیه گردد. روش کوکران برای تخمین حجم نمونه مورد استفاده قرار گرفته است. روش نمونه‌گیری از نوع خوشه‌ای تصادفی است. دقت احتمال مطلوب برابر با 0/05 در نظر گرفته‌ شده است. در رابطه کوکران، مقدار p برابر با 0/5 بوده است. بنا بر محاسبات آماری با استفاده از فرمول کوکران پای (چپ و راست) 385 نفر شامل زن و مرد اسکن و اطلاعات جمع‌آوری گردید. از نرم‌افزار Image J برای آنالیز تصاویر و تعیین مشخصه‌های مدل‌های پا استفاده گردید.

یافته‌ها:

بیشترین مدل در جامعه‌ی زنان مدل مصری سپس مدل شبه رومی بود که به ترتیب 39/5 درصد و 33 درصد جامعه آماری زنان را پوشش می‌دهند. در بررسی جامعه مردان، مدل پای شبه رومی و پای مصری به ترتیب 43/59 و 42/92 درصد جامعه را پوشش می‌دهند.

نتیجه‌ گیری:

دو الگوی پای مصری و پای شبه رومی دو مدل پای شایع در ایرانیان است که در حدود 86 درصد جامعه مردان و بیش از 70 درصد جامعه زنان را در پژوهش حاضر پوشش می‌دهند. به علت غالب بودن شکل پای مصری، بیماری‌هایی نظیر آنیکوکریپتوسیس در بین ایرانیان شایع است.

زبان:
فارسی
صفحات:
358 تا 366
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2246566 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!