ضرورت شناسایی و تدوین شاخص های موضوعی علم، فناوری و نوآوری: مطالعه موردی: حوزه واکسن و فرآورده های بیولوژیک

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

هدف از این پژوهش، تبیین ضرورت شناسایی و تدوین شاخص های موضوعی و اختصاصی علم، فناوری و نوآوری در حوزه "واکسن و فراورده های بیولوژیک"، است.

روش پژوهش

از روش کتابخانه ای و سندی استفاده شده است. این پژوهش به ترتیب در 3 مرحله به شرح زیر صورت گرفته است: الف. تمامی اسناد بالادستی کلی و موضوعی مرتبط با واکسن و فرآورده های بیولوژیک کشور به منظور پی بردن به اهمیت این حوزه و استخراج اهداف، شاخص ها و برنامه های مربوط به این حوزه، بررسی شدند. ب. به منظور شناسایی فعالیت های اصلی علم، فناوری و نوآوری در حوزه ساخت و توسعه واکسن و فرآورده های بیولوژیک، منابع اطلاعاتی مربوطه بررسی شدند. ج. در نهایت، فعالیت های علم، فناوری و نوآوری در این حوزه با شاخص های موجود مقایسه شدند تا میزان پاسخگویی شاخص های موجود برای پایش و نظارت بر فعالیت ها و برنامه های این حوزه مشخص شود.

یافته ها

تمامی اسناد بالادستی بر اهمیت علم، فناوری و نوآوری و ضرورت پایش، ارزیابی و سنجش آن در حوزه واکسن و فرآورده های بیولوژیک تاکید نموده اند. در پژوهش های پیشین فقط 2 شاخص بسیار کلی در حوزه علم و فناوری واکسن و فرآورده های بیولوژیک یافت شد. فعالیت های اصلی استخراج شده از منابع اطلاعاتی مرجع و معتبر تخصصی در مورد حوزه واکسن و فرآورده های بیولوژیک بیش از 100 مورد مشاهده شد.

نتیجه گیری

ساختار و محتوای تمامی اسناد بالادستی دربرگیرنده جهت گیری ها، سیاست ها، الزامات و شاخص های کلی و عمومی است و قرار نیست به ریز ریز موارد اشاره مفصل بشود. بلکه ذکر موضوع ها و مباحث در اسناد بالادستی، نشانه اهمیت آن موضوع است. با استفاده از فقط 2 شاخص بسیار کلی، نمی توان بیش از 100 فعالیت اصلی این حوزه را ارزیابی و پایش نمود. بخش واکسن و فرآورده های بیولوژیک کشور نیز به دنبال هم راستایی با دیگر بخش ها و در راستای تحقق اهداف اسناد بالادستی نیازمند تدوین شاخص های اختصاصی علم، فناوری و نوآوری است. در مجموع، به نظر می رسد که شاخص های موجود و کلان علم، فناوری و نوآوری، پاسخ گوی نیاز ارزیابی، پایش و سنجش مستمر فعالیت های حوزه "واکسن و فرآورده های بیولوژیک" نیست. بنابراین، شناسایی و تدوین شاخص های اختصاصی این حوزه امری ضروریست.

زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 49
لینک کوتاه:
magiran.com/p2249422 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!