تحلیل کثرت اسماء و صفات الهی در حکمت متعالیه
نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
تحلیل نحوه سازگاری و انتشاء کثرت اسمایی و صفاتی از ذات واحد و بسیط حق تعالی، نخستین بار در حکمت متعالیه تبیین دقیق شده است. اما آیا می توان برداشت متعارف از کلام صدرالمتالهین مبنی بر انتزاع مفاهیم متعدد و متکثر از ذات واحد و نیز حقیقی بودن اسماء و صفات را نظر نهایی وی دانست یا نه؟
با بررسی و تحلیل مبانی حکمت صدرایی، این نتیجه به دست می آید که نه می توان انتزاع مفاهیم متکثر را از ذات حق تعالی در عین پذیرش بسیط الحقیقه بودن و وحدت حقه حقیقیه خداوند پذیرفت و نه می توان اسماء و صفات را به نحو منحاز حقایق عینی دانست و در عین حال قایل به عینیت ذات و صفات و مستجمع جمیع کمالات و کل الاشیاء بودن حضرت حق نیز شد. راه حل رفع این تعارض، ارایه نظریه «کثرت تحلیلی اسماء و صفات» است که بر اساس آن، چون وجود و موجود منحصر در ذات واحدی است که واجد جمیع کمالات نامتناهی وجودی است، این کمالات که از آنها تعبیر به صفات می شود از «تحلیل وجود» به دست می آید و بر وجود حمل می گردد.
در این رویکرد، بر خلاف نظریه انتزاع که در آن منتزع و منتزع منه (هردو) اصیل هستند، منتزع اعتباری و منتزع منه اصیل است و منطق حاکم بر رابطه ذات و صفات، نفی عینیت در عین نفی غیریت می باشد.
با بررسی و تحلیل مبانی حکمت صدرایی، این نتیجه به دست می آید که نه می توان انتزاع مفاهیم متکثر را از ذات حق تعالی در عین پذیرش بسیط الحقیقه بودن و وحدت حقه حقیقیه خداوند پذیرفت و نه می توان اسماء و صفات را به نحو منحاز حقایق عینی دانست و در عین حال قایل به عینیت ذات و صفات و مستجمع جمیع کمالات و کل الاشیاء بودن حضرت حق نیز شد. راه حل رفع این تعارض، ارایه نظریه «کثرت تحلیلی اسماء و صفات» است که بر اساس آن، چون وجود و موجود منحصر در ذات واحدی است که واجد جمیع کمالات نامتناهی وجودی است، این کمالات که از آنها تعبیر به صفات می شود از «تحلیل وجود» به دست می آید و بر وجود حمل می گردد.
در این رویکرد، بر خلاف نظریه انتزاع که در آن منتزع و منتزع منه (هردو) اصیل هستند، منتزع اعتباری و منتزع منه اصیل است و منطق حاکم بر رابطه ذات و صفات، نفی عینیت در عین نفی غیریت می باشد.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
انتشار در:
صفحات:
81 تا 106
لینک کوتاه:
https://magiran.com/p2251139
مقالات دیگری از این نویسنده (گان)
-
«وجدان خویشتن» و خطاناپذیری آن از منظر فیلسوفان مسلمان
میثم عزیزیان مصلح*،
نشریه آموزه های فلسفه اسلامی، بهار و تابستان 1402 -
بیماری: تنزل یا تعالی، نگاهی صدرایی به بیماری
معصومه رودی، مرتضی حسینی شاهرودی، غلامرضا خادمی*، حسین سراجی
فصلنامه آینه معرفت، تابستان 1403 -
خبر از معدومات در فلسفه ملاصدرا با نظر به چیستی قضایای غیربتیه
آذر کریمی*، ، محمدکاظم علمی سولا
نشریه نسیم خرد، بهار و تابستان 1403 -
بررسی جایگاه وجود شناختی عدم فیزیکی در نظریه پیدایش گیتی از هیچ
احمد نصیری محلاتی*،
نشریه پژوهش های عقلی نوین، پاییز و زمستان 1402 -
بازخوانی معاد جسمانی در پرتوی وحدت شخصی وجود در حکمت صدرایی
*، وحیده فخار نوغانی
نشریه حکمت صدرایی، بهار و تابستان 1400 -
بازخوانی «برهان نظم» بر مبنای حساب احتمالات به همراه نقد «نظریه تکامل تصادفی»
مسعود پوستچی اول*،
پژوهشنامه کلام، بهار و تابستان 1399