بررسی بار مراجعه و هزینه بیماران بستری تحت پوشش صندوق بیمه روستایی، قبل و بعد از اجرای برنامه نظام ارجاع

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سنجش و پایش هزینه های سلامت، سیاست گذاران نظام سلامت را در انتخاب سیاست های مناسب برای حمایت از بیماران کمک خواهد کرد. هدف این مطالعه بررسی بار مراجعه و هزینه بیماران بستری تحت پوشش صندوق بیمه روستایی، قبل و بعد از اجرای برنامه نظام ارجاع در استان گلستان بود.

روش بررسی

این تحقیق، مطالعه ای توصیفی و مقطعی براساس اطلاعات 6ماهه اول سال 1396 و 1397 از تمامی بیماران بستری بیمه شدگان بیمه سلامت در تمام بیمارستان های استان گلستان بود که برای جمع آوری داده ها از سامانه های اطلاعاتی و اسناد موجود اداره کل بیمه سلامت استفاده شد.

یافته ها

در مقایسه با سال 1396، بار مراجعات بستری بیمه شدگان بیمه سلامت در بخش دولتی در سال 1397 در کل صندوق ها و صندوق روستایی به ترتیب 13درصد و 10 درصد و در بخش خصوصی، در کل صندوق ها و صندوق روستایی بترتیب 39درصد و 98درصد کاهش یافت. هزینه بستری بیمه شدگان بیمه سلامت در بخش دولتی در کل صندوق ها و صندوق روستایی به ترتیب 13درصد  و 12درصد و در بخش خصوصی به ترتیب 24درصد و 99 درصد کاهش یافت. این کاهش بار مراجعات و هزینه بستری در بخش دولتی و خصوصی در صندوق های روستایی و همگانی و در کل صندوق ها معنادار بوده است (05/0 > P).

نتیجه گیری

طبق یافته ها، برای کاهش تقاضای بستری، پیشنهاد می شود دستورالعمل برنامه پزشک خانواده روستایی و نظام ارجاع در سطح 1، به طور کامل اجرا شود. با افزایش امکانات و ظرفیت فیزیکی خدمات در سطح یک و ارایه خدماتی جامع و به موقع که در سطح2 نیز تداوم داشته باشد، از تقاضای القایی ایجاد شده در بستری بیماران جلوگیری می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
254 تا 263
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2251212 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!