مروری بر سیاست های کشورهای منتخب در کنترل همه گیری کووید-19

نوع مقاله:
مقاله مروری (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

با شیوع کووید-19در سطح جهانی و افزایش شمار مبتلایان و فوتی های ناشی از آن، رویکردکشورها با این بحران یکسان نبود. برخی از کشورها موفق تر عمل کردند و به دور از اقدامات شتابزده، با اعمال سیاست های مبتنی بر شواهد و تجربیات گذشته توانستند از آسیب های این همه گیری بکاهند. در مقابل عملکرد بعضی از کشور ها هم مناسب نبوده و منجر به گسترش بیماری و مرگ ومیر فزاینده گروه های مختلف جمعیتی شد. لذا با توجه به ماندگاری همه گیری کووید-19 و تاثیرات عمیق و وسیع بیماری در تمامی کشور ها مرور و استخراج تجارب بین المللی و ملی به منظور بازبینی و اصلاح برنامه ها مفید خواهد بود. در این مقاله با مرورسیاست های کشورهای موفق منتخب، به شرح سیاست های ایران در مهار گسترش همه گیری کووید-19 می پردازیم.

روش

با مرور هدفمند منابع معتبر سیاست های اعمال شده و وضعیت کووید-19 از ابتدای شیوع تاکنون در کشورهای چین،کره جنوبی، ژاپن، آلمان و استرالیا و ایران مورد بررسی قرار گرفت.

یافته ها: 

آمار ابتلا و مرگ ناشی از کووید-19، جمعیت و تراکم جمعیت کشورهای منتخب، میزان حمله و کشندگی تا 18نوامبر2020 بیان شد. سپس مقایسه شاخص سخت گیرانه حاصل از سیاست های اتخاذشده کشور ها انجام گرفت. و در مرحله آخر اقدامات کشورها از ابتدای شیوع کووید-19 تاکنون با جزییات بیش تر شرح داده شد.

نتیجه گیری:

 موفقیت یا عدم موفقیت در کنترل بیماری بستگی به سرعت عمل، جدیت، نحوه تدوین سیاست ها و اقدامات براساس شواهد علمی متقن بومی و بین المللی، پایش مداوم، اطلاع رسانی به موقع و جلب حمایت جامعه در همراهی با سیاست ها، استفاده از حداکثر امکانات موجود وتغییر به موقع سیاست با توجه به نتایج پایش ها دارد .بررسی تجارب بین المللی و استخراج درس آموخته ها و اصلاح برنامه ها براساس تجارب ملی و بین المللی ضمن ارتقا تاب آوری، زمینه ارتقا آمادگی ملی و بین المللی را فراهم می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
338 تا 346
لینک کوتاه:
magiran.com/p2251492 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!