ارزیابی توزیع تنش در PLD دندان مولر ماگزیلا بدنبال کاربرد هدگیر High pull به کمک روش FEM

چکیده:
سابقه و هدف
بررسی توزیع تنش در P.D.L دندانهای ماگزیلا بویژه دندان مولر اول و معرفی نقاط با تراکم بالای تنش در PDL (مناطق پرخطر) هنگام کاربرد هدگیر به منظور رعایت روش های مراقبتی ویژه و بررسی امکان وقوع صدمات احتمالی ضروری است. در این مطالعه به کمک روش محاسباتی، «آنالیز اجزا محدود» مقدار و نوع تنش توزیع شده در دندان مولر اول ماگزیلا، تحت تاثیر نیروهای خارج دهانی High pull Headgear مورد مطالعه قرار گرفته است. در واقع هدف از این مطالعه بررسی نحوه توزیع تنش در PDL دندان مولر اول در محیط ویژه ای که تمام دندانهای ماگزیلا بطور کامل Align و Level شده، بوسیله یک آرچ وایر full size یکپارچه شده اند، بدنبال کاربرد هدگیر High pull به کمک روش FEM می باشد.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر به روش تجربی (Experimental) و با تکنیک «آنالیز اجزا محدود بر روی مدل رایانه ای شبیه سازی شده از جمجمه یک انسان جوان که دارای 17096 المان و node 23013 بود انجام پذیرفت. به منظور اعمال نیرو به دنتیشن ماگزیلاری، ابتدا به کمک یک آرچ وایر full size رکتانگولر (25×21) که بصورت passive داخل slot براکتهای 022 واقع شده بود مجموعه دنیتشن ماگزیلاری، بصورت یکپارچه در آورده شد و تحت راستای +30 درجه نیرویی به میزان 350 گرم وارد شد و در نهایت روند توزیع تنش در 4 ناحیه باکالی، مزیالی، پالاتالی، دیستالی و در مقاطع سرویکالی، میانی، اپیکالی PDL دندان مولر اول مورد مطالعه قرار گرفته و در پایان مقدار و نوع تنش توزیع شده در هر ناحیه بوسیله مقادیر ثبت شده در هر یک از تنش های اصلی سه گانه (1، 2، 3 princ) و با توجه به علامت جبری آنها مورد ارزیابی واقع گردید.
یافته ها
بیشترین مقادیر تنش توزیع شده در PDL ریشه های دندان مولر اول، در ناحیه باکالی ریشه مزیوباکال، بخش های باکالی، پالاتالی و دیستالی مقطع سرویکالی و ناحیه دیستالی مقطع میانی ریشه دیستوباکال و سطح دیستالی ریشه پالاتال مشاهده شد. در کل نحوه توزیع تنش در PDL ریشه های مولر ماهیتی اینتروزیتو داشت.
نتیجه گیری
هنگام استفاده از هدگیر High Pull گسترش نواحی پرتنش (نواحی خطر) کاهش و فقط به PDL بعضی از سطوح ریشه دندان مولر (بویژه ریشه دیستوباکالی) محدود شد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
652
لینک کوتاه:
magiran.com/p225443 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!