ارتباط مراقبت های پرستاری از دست رفته و حمایت سرپرستی درک شده پرستاران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

مراقبت‌های پرستاری از دست رفته به عنوان تهدید شایعی برای ایمنی و کیفیت خدمات مراقبتی شناخته می‌شود و بررسی آن می‌تواند از این پدیده پیشگیری نموده و یا خدمات از دست رفته پرستاری را به حداقل برساند. حمایت سرپرست در تحت تاثیر قرار دادن تعهد افراد به سازمان، نقش نهایی را بر عهده دارد. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط بین مراقبت‌های پرستاری از دست رفته و حمایت سرپرستی درک شده پرستاران انجام گرفت.

روش بررسی

این مطالعه توصیفی- همبستگی در سال 1398 در بیمارستان تامین اجتماعی ارومیه انجام شد. نمونه‌ها شامل 139پرستار شاغل در بخش‌های بستری با نمونه‌گیری سرشماری بودند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه سه قسمتی شامل اطلاعات جمعیت شناختی، مراقبت‌های پرستاری از دست رفته کالیش و حمایت سرپرستی درک شده هامر بود. روایی و پایایی هردو پرسشنامه قبلا در مطالعات داخل کشور تایید شده است. داده‌ها با استفاده از آزمون های توصیفی و استنباطی و نرم افزار SPSS نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته‌ها: 

بیشترین مراقبت‌های پرستاری از دست رفته، کمک به توالت بیمار، آماده کردن وعده‌های غذایی، تغییر پوزیشن هر دو ساعت، مراقبت از دهان و پوست و استحمام بیمار بودند. آزمون همبستگی بین امتیازات کلی حمایت درک شده و مراقبت‌های پرستاری از دست رفته ارتباط معکوس معنی‌داری نشان داد (05/0<p). بین حمایت درک شده و زیرمقیاس بررسی و مراقبت‌های اولیه در مراقبت‌های از دست رفته ارتباط معنی‌دار معکوس وجود داشت. ولی بین حمایت درک شده و زیرمقیاس مراقبت شخصی و برنامه ریزی ارتباط معنی‌داری یافت نشد.

نتیجه‌گیری کلی:

 نتایج این مطالعه نشان داد حمایت درک شده با برخی زیرمقیاس‌های مراقبت‌های پرستاری از دست رفته ارتباط دارد. مدیران پرستاری می‌توانند حمایت از پرستاران بالینی را به عنوان خط مشی‌های بیمارستانی پی‌گیری و اجرا نمایند تا به این شکل از بروز مراقبت‌های از دست رفته جلوگیری و ایمنی بیماران را ارتقاء دهند.

زبان:
فارسی
صفحات:
103 تا 116
لینک کوتاه:
magiran.com/p2256751 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!