تاثیر عمق قرارگیری بذر و زمان کاشت بر رقابت جمعیت های یولاف وحشی زمستانه (Avena ludoviciana) با گندم (Triticum aestivum)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
یولاف وحشی به علت قابلیت سازگاری با شرایط اکولوژیکی و رقابت، به عنوان یکی از مشکل سازترین علف های هرز در غلات به شمار می رود. الگوی رویش این علف هرز به گونه ای است که امکان حضور و رقابت با گندم را در سراسر فصل رشد فراهم می سازد. در همین راستا و با هدف ارزیابی تاثیر زمان و عمق کاشت بر رقابت میان گندم و علف هرز یولاف وحشی زمستانه، پژوهشی در قالب طرح کرت های دوبار خرد شده با سه تکرار، در سال زراعی 1396-1395 انجام شد. کرت اصلی شامل دو تاریخ کاشت گندم و یولاف وحشی (19 آبان و 24 آذر)، کرت فرعی شامل شش جمعیت یولاف وحشی (شیراز، کردستان، مشهد، کرمانشاه، کرج و اهواز) و کرت فرعی فرعی شامل دو عمق کاشت بذر یولاف وحشی (دو و پنج سانتی متری) بود. نتایج نشان داد که در هر دو تاریخ کاشت، گندم از سرعت سبز شدن بالاتری نسبت به جمعیت های یولاف وحشی برخوردار بود. در تاریخ کاشت آبان ماه، وزن تک بوته گندم در رقابت با یولاف وحشی بیشتر بود، درحالی که کاشت در آذرماه، منجر به افزایش ارتفاع، توان رقابتی و عملکرد دانه گندم شد. رقابت با یولاف وحشی بر ارتفاع گندم تاثیرگذار بود؛ به گونه ای که جمعیت اهواز در آبان ماه، بیشترین (ارتفاع گندم 16/74 سانتی متر) و جمعیت یولاف وحشی کرج در آذرماه، کمترین (ارتفاع گندم 66/89 سانتی متر) و تاثیر را بر کاهش ارتفاع گندم داشتند. بسته به زمان کاشت و جمعیت یولاف وحشی، عمق قرارگیری بذر، تاثیرات متفاوتی داشت و در آبان ماه و عمق پنج سانتی متری، زیست توده یولاف وحشی      (g/m2212/205) کمتر از کاشت در آذرماه در این عمق (g/m2294/379) بود. جمعیت های کرج و اهواز یولاف وحشی، کمترین تعداد بذر را در رقابت با گندم دارا بودند. به طورکلی، زمان کاشت و عمق قرارگیری بذر جمعیت های یولاف وحشی در خاک، بر الگوی رویش و توان رقابتی این علف هرز با گندم موثر بود. می توان از این نتایج در جهت برنامه ریزی برای اعمال روش های مدیریت علف های هرز از جمله انتخاب سیستم های خاکورزی، استفاده نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 73
لینک کوتاه:
magiran.com/p2260056 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!