(قصد -بستگی) و (حس عاملیت) پی آمدهای دیداری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مقدمه :

فاصله بین یک عمل ارادی و پی آمد ناشی از آن، کوتاه‏تر از فاصله بین یک عمل غیرارادی مشابه با پی آمدش، ادراک می شود. این سوگیری در ادراک زمانی که احتمالا با «حس عاملیت» مرتبط است را معمولا قصد- بستگی (IB) می نامند. در پژوهش حاضر به بررسی اثر قصد- بستگی بین یک عمل ارادی و پی آمد دیداری آن (یعنی تغییر رنگ به چهار رنگ قرمز، سبز، آبی و زرد) پرداختیم. علاوه بر آن، قصد- بستگی های حاصل از این رنگ های مختلف را مقایسه کردیم.

مواد و روش‏ ها:

 19 آزمودنی راست- دست (14 زن و 5 مرد) در دو مرحله خط پایه و آزمایش شرکت داده شدند. شرکت کننده‏ ها می‏ بایست دکمه ‏ای را فشار دهند و با تغییر رنگ روبرو شوند، آنگاه زمان ادراک آن‏ ها را با توجه به ساعت لیبت گزارش دهند. این داده ها با داده های خط پایه (فشار دادن دکمه بدون تغییر رنگ و تغییر رنگ بدون فشار دادن دکمه) مقایسه شدند. برای سنجش قصد- بستگی پی آمد دیداری تغییرات جدیدی در ساعت لیبت اعمال کردیم.

یافته ‏ها:

 یافته های پژوهش نشان دادند که قصد- بستگی جامع (مجموع قصد- بستگی عمل و رنگ) در حالت کلی و به تفکیک رنگ ها بطور معناداری اتفاق افتاده اند. با وجود معنادار نشدن قصد- بستگی عمل، قصد- بستگی رنگ به‏ طور کلی و به تفکیک 4 رنگ معنادار بودند. از سوی دیگر بین قصد- بستگی عمل با پی آمد رنگ آبی با قصد- بستگی عمل با پی آمد سبز و زرد تفاوت معنادار مشاهده شد. در سایر موارد بین قصد- بستگی های رنگ های مختلف هیچگونه تفاوت معناداری دیده نشد. 

نتیجه‏ گیری:

 با ایجاد نوآوری در ساعت لیبت توانستیم قصد- بستگی پی آمد دیداری در سطح 4 رنگ مختلف را مورد بررسی و مقایسه قرار دهیم. یافته های پژوهش حاضر با نتایج پژوهش های پیشین و همچنین با دیدگاه گذشته نگر در پدیده قصد- بستگی همسو است.

کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
صفحات:
68 تا 78
لینک کوتاه:
magiran.com/p2261076 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!