تحلیل محتوای اخبار تلگرامی شبکه بی بی سی با رویکرد جرم یابی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

امروزه استفاده از فناوری اطلاعات و شبکه های اجتماعی در ارتکاب جرم توسط تبهکاران به اشکال مختلفی مورد سوءاستفاده قرار گرفته است تا جایی که برخی مواقع به وقوع حرکت ها و اعتراضات ساختگی منجر می شود. بر همین اساس، در این مقاله سعی شده است تاثیر اخبار تلگرامی منتشره در شبکه خبرگزاری بی بی سی با رویکرد جرم یابانه (وقوع انواع جرایم به ویژه اغتشاشات و ناآرامی ها) بررسی و تحلیل شود.

روش

این پژوهش به روش تحلیل محتوای کمی و به جهت گردآوری اطلاعات، سیاهه وارسی و مشاهده واحدها و مقولات متن انجام شده است. جامعه آماری آن اخبار منتشره در کانال تلگرامی رسانه بی بی سی در زمان ناآرامی های دی ماه 1396 در ایران و حجم نمونه نیز به صورت تمام شمار شامل 354 مورد خبر منتشرشده در خصوص اعتراضات در ایران در طول 14 شبانه روز بوده است. واحد تحلیل، گزاره ها، کلمات و متن کامل جملات خبری و مقوله تحلیل، عناوین دسته بندی هاست. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات، توصیفی تحلیلی (شامل شدت، وسعت و اهمیت عناصر موردنظر در محتوا) است که به کمک نرم افزار مکس کیودا، تجزیه و تحلیل و سپس با آزمون فریدمن اولویت بندی شده است.

یافته ها:

 یافته های پژوهش نشان می دهد که رویکرد رسانه بی بی سی در کانال تلگرامی اش، تشویش اذهان عمومی، هدایت افکار مردم و گروه های خاص به سمت برهم زدن نظم و انضباط اجتماعی و ارتکاب جرایم مختلف بوده است.

نتیجه گیری: 

نتایج وارسی و تحلیل واحدهای تحلیل نشان داد، بی بی سی از جمله رسانه هایی بود که با فعالیت در بستر پیام رسان تلگرام و ایجاد کانال خبری، با انتشار اخبار و تحلیل های مختلف در وقوع ناآرامی و دامن زدن به آن و تشویق کاربران به اغتشاشات نقشی موثر داشته است.

زبان:
فارسی
صفحات:
83 تا 102
لینک کوتاه:
magiran.com/p2262426 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!