تاثیر دینوگزانتین جداسازی شده از باکتری های مقاوم به رادیواکتیو برمیزان بیان ژن 2-Bcl در رده سلولی Hela

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

سرطان دهانه رحم بعد از سرطان پستان شایع‌ترین سرطان در زنان است. باور بر این است که عوامل ژنتیکی در بروز سرطان نقش دارند. 2-Bclژن شناخته شده ضد آپوپتوز است که بدون اثر تحریکی بر تکثیر سلولی سبب افزایش مدت زمان حیات سلول می‌شود. امروزه تلاش می‌شود که از ترکیبات طبیعی برای کنترل یا درمان بیماری ها استفاده شود. کارتنوییدها یکی از این ترکیبات هستند. دینوگزانتین یک نوع کاروتنویید جداسازی شده از باکتری Deinococcus radiodurans است. از آنجایی که این باکتری توانایی منحصر به فردی در مقاومت به پرتو دارد و پرتوها از عوامل شناخته شده بروز سرطان هستند، کارتنویید تولید شده توسط این باکتری ارزشمند است. مطالعه حاضر با هدف بررسی میزان تاثیر دینوگزانتین روی میزان بیان ژن 2-Bcl در رده سلولی Hela انجام گرفت.

روش‌کار

کشت فعال باکتری از مرکز ذخایر زیستی و ژنتیکی ایران خریداری و دینوگزانتین استخراج شد. Hela از انستیتو پاستور ایران تهیه و کشت داده شد. سلول‌ها به دو گروه تیمار و کنترل تقسیم شدند. دینوگزانتین روی گروه تیمار تاثیر داده شده و سمیت آن با MTT assay سنجیده شد. برای سنجش میزان بیان ژن از Real-time PCR استفاده شد. RNA از سلول‌های دو گروه استخراج و cDNA ساخته شد.

یافته‌ها

با انجام Real-time PCR مشخص شد که میزان بیان ژن ضد آپوپتوزی 2-Bclبه میزان 85/4 کاهش پیدا کرد و با توجه به اینکه 0/05>p value است (p- value=0) این کاهش معنی دار است.

نتیجه‌گیری

با توجه به نتیجه حاصل از Real-time PCR، عصاره دینوگزانتین روی رده سلولی سرطان رحم بعد از 48 ساعت تاثیری بازدارنده داشته و میزان بیان ژن ضد آپوپتوزی 2-Bcl تحت تاثیر عصاره به طور معنی داری کاهش داشته است (p- value=0).

زبان:
انگلیسی
صفحات:
84 تا 91
لینک کوتاه:
magiran.com/p2267183 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!