تزاحم حقوق مصرف کننده مواد غذایی تراریخته

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

امروزه مواد غذایی تراریخته در میان مخالفت‌ها و موافقت‌ها جای خود را در سبد غذایی یافته و سطوح زیر کشت محصولات تراریخته از سال 1996 تا 2018 صد برابر افزایش یافته است. با این همه گاهی در شرایطی موقتی ممکن است حق غذا و امنیت غذایی با حق سلامتی و حق انتخاب مصرف‌کنندگان تزاحم کند و باید دید چه راه‌حلی می‌تواند تجویز ‌شود. این نوشتار با استفاده از منابع نقلی و ادله عقلی بعد از اشاره مختصر به حقوق (حق‌های) مصرف‌کنندگان مواد غذایی تراریخته و طرح دیدگاه‌های موافقان و مخالفان تراریخته به تزاحم حقوق مصرف‌کنندگان و تکلیف دولت در برابر شهروندان می‌پردازد.

مواد و روش‌ها

 تحقیق حاضر یک تحقیق مروری است که با استفاده از کلیدواژه‌های غذا، امنیت غذایی، محصولات تراریخته و سلامتی، مقالات و کتاب‌های فارسی و انگلیسی منتشر و نمایه شده در پایگاه‌های مختلف استنادی به صورت جداگانه و ترکیبی، بدون محدودیت زمانی تا انتهای سال 2019 جستجو و پس از بازیابی، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتند.

نتیجه‌گیری

 تامین امنیت غذایی شهروندان یکی از مهم‌ترین تکالیف دولت‌هاست و دولت‌ها تلاش می‌کنند تا با تامین و در دسترس گذاشتن مواد غذایی به اندازه کافی مانع افزایش جمعیت گرسنگان و حفظ سلامت و حیات شهروندان شوند. موافقان تولید محصولات تراریخته را یکی از راه‌های رسیدن به امنیت غذایی دانسته‌اند تا با بهبود کیفیت مواد غذایی، سلامتی انسان نیز تامین شود، در حالی که در نقطه مقابل مخالفان بر اثرات زیانبار تراریخته‌ها بر سلامت انسان و محیط زیست تاکید کرده و معتقدند تا زمان ارزیابی دقیق خطرات احتمالی تراریخته‌ها بر سلامتی انسان و محیط زیست نباید تراریخته‌ها رهاسازی شوند. گرچه در برخی از قوانین ایران تاکید بر حفظ سلامت است ولی در عمل درباره تراریخته‌ها اطلاع‌رسانی لازم صورت نگرفته است و بنابراین دولت‌ها برای حفظ سلامت شهروندان موظفند در حوزه تراریخته‌ها نظارت دقیق داشته باشند و در صورت تزاحم مصالح عمومی را در نظر بگیرند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
10
لینک کوتاه:
magiran.com/p2267556 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!