تبیین ابعاد دانشگاه کارآفرین در دانشگاه فنی و حرفه ای منطقه 8 (مازندران، گلستان و سمنان)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیشینه و اهداف

هدف این پژوهش، تبیین ابعاد دانشگاه کارآفرین در دانشگاه فنی وحرفه ای منطقه 8 (استان های مازندران، گلستان و سمنان) می باشد. پژوهشگر در پژوهش حاضر با توجه به بررسی پژوهش ها و مطالعات گذشته از جمله عطایی و همکاران(1396) که به این نتیجه رسیدند که  به کارگیری شاخص های دانشگاه های کارآفرین در چارت سازمانی و آموزشی دانشگاه ها باعث توسعه نیروی نوآوری و خلاقیت دانشجویان و دانش آموختگان جهت انجام فعالیت های کارآفرینی خواهد شد؛ مهدی(1394) که معتقد است، شکل گیری و اثربخشی دانشگاه کارآفرین، بدون توسعه نظام مند آموزش کارآفرینی و مهارت آموزی موثر دانشجویان، استادان، مدیران و کارکنان نظام دانشگاهی و تقویت ویژگی های کارآفرینی منابع انسانی دانشگاه، امکان پذیر نیست؛  بهایانی(1394) بر این باور است که برای کارآفرین شدن دانشگاه ها چهار عنصر زیر باید مورد توجه قرار گیرند: ساختار سازمانی و سبک مدیریت، آموزش و پژوهش، تسهیلات دولت از فعالیت های کارآفرینی، فرهنگ کارآفرینانه. همچنین نادری و همکاران(1393) در نتیجه تحقیق خود بر قابلیت های کارآفرینی دانشجویان در زمینه استقلال طلبی، کنترل درونی، انگیزه، توفیق طلبی، ریسک پذیری و خلاقیت در مقاطع مختلف آموزش عالی تاکید دارد و با ارایه یک مدل با ابعاد مختلف شش گانه، قصد دارد ابعاد و مولفه های دانشگاه کارآفرین را در دانشگاه فنی و حرفه ای که تنها دانشگاه متولی آموزش عالی فنی و حرفه ای در کشور می باشد و دانشکده ها و آموزشکده های فنی وحرفه ای بعنوان واحدهای زیر مجموعه این دانشگاه، سابقه بیش از 40 سال فعالیت آموزشی داشته و از اولین مراکز آموزش عالی کشور هستند، بررسی و احصا نماید. با تعیین ابعاد و مولفه های دانشگاه کارآفرین است که می توان دریافت که به اهداف مدنظر دست یافته ایم یا خیر؟  

روش ها

این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه روسا، معاونین، روسای ادارات یا کارشناس مسیولان و مدیران گروه دانشکده ها و آموزشکده های فنی وحرفه ای منطقه 8 (استان های مازندران، گلستان و سمنان) به تعداد 448 نفر تشکیل می دهند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و بر اساس فرمول کوکران تعداد 207 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده اند. جهت جمع آوری داده ها از پرسش نامه محقق ساخته با 95 سوال استفاده شده است. روایی و پایایی ابزار مورد تایید قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شده است.

یافته ها

یافته های پژوهش نشان می هد که؛ دانشگاه کارآفرین در دانشگاه فنی وحرفه ای منطقه 8 دارای شش بعد «آموزشی و پژوهشی»، «ساختاری و تشکیلاتی»، «منابع انسانی»، «فرهنگی و اجتماعی»، «اقتصادی و مالی» و «فناوری اطلاعات و ارتباطات» و هجده مولفه (آموزشی و پژوهشی)، (ساختاری، چشم انداز، ماموریت و استراتژی و مدیریت و رهبری)، (اساتید، کارکنان، دانشجویان و دانش آموختگان)، (فرهنگی و اجتماعی)، (اقتصادی، مالی، امکانات و تجهیزات و قراردادهای پژوهشی) و (زیرساخت، دفترها و مراکز و شرکت ها) می باشد.

نتیجه گیری

از یافته ها می توان نتیجه گیری کرد علاوه بر شناسایی ابعاد و مولفه های دانشگاه کارآفرین؛ بعد ساختاری و تشکیلاتی با بارعاملی 950/0 دارای بیشترین تاثیر و بعد فرهنگی و اجتماعی با بارعاملی 874/0 دارای کمترین تاثیر است.

زبان:
فارسی
صفحات:
351 تا 364
لینک کوتاه:
magiran.com/p2269265 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!