اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر افزایش هوش بهر دیداری-فضایی و فعال کودکان دارای اختلال یادگیری پایه اول و دوم دبستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

کارکردهای اجرایی، فرایندهای شناختی پیچیده ای هستند که رفتار هدفمند ایجاد می کنند و نقص در آن ها معمولا همراه با اختلال یادگیری می باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر افزایش هوش بهر دیداری-فضایی و فعال کودکان دارای اختلال یادگیری شهر زاهدان انجام گرفت.

روش بررسی

طرح پژوهش حاضر نیمه تجربی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان پسر پایه اول و دوم دبستان مراجعه کننده به مرکز اختلال یادگیری در سال 97-1396 بود که بر اساس پنجمین ویرایش آماری تشخیص اختلالات روانی به عنوان افراد دچار اختلال یادگیری تشخیص داده شدند. از این جامعه، 24 دانش آموز بیمار واجد شرایط به روش نمونه گیری داوطلبانه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (12 دانش آموز) و گواه (12 دانش آموز) قرار گرفتند. آموزش کارکردهای اجرایی به مدت 15 جلسه 60دقیقه ای روی گروه آزمایش اجرا شد. از هوش آزمای تهران-استانفورد-بینه (2005) برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد. داده ها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس در نرم افزار SPSS نسخه 23 مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت و سطح معناداری (0٫05=α) در نظر گرفته شد.

یافته ها:

 نتایج به دست آمده از پژوهش حاضر نشان داد که آموزش کارکرد های اجرایی بر افزایش هوش بهر دیداری-فضایی و هوش بهر فعال کودکان دارای اختلال یادگیری اثر معناداری داشت (0٫001=p).

نتیجه گیری:

 با توجه به موثر بودن آموزش کارکردهای اجرایی بر افزایش هوش بهر دیداری-فضایی و هوش بهر فعال، می توان گفت آموزش کارکردهای اجرایی روشی مناسب و کاربردی برای ارتقای هوش بهر دیداری-فضایی و فعال برای دانش آموزان دارای اختلال یادگیری است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
226
لینک کوتاه:
magiran.com/p2269658 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!