تخمین امپدانس صوتی ماسه سنگ های کم تراوا با استفاده از روش های وارون سازی لرزه ای: مطالعه موردی از میدان گازی ویچررنج در حوضه پرت استرالیا

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

امپدانس صوتی را می توان نوعی مقاومت سنگ ها در برابر انتشار امواج دانست که محصول چگالی و سرعت موج تراکمی سنگ است. ژیوفیزیکدان ها تلاش می کنند تا امپدانس صوتی لایه های سنگ در زمین را از داده های لرزه ای بازتابی تخمین بزنند که این فرآیند وارون سازی لرزه ای نام دارد. اختلاف امپدانس صوتی در فصل مشترک لایه ها باعث بازتاب امواج لرزه ای می شود. امپدانس صوتی خاصیت خود سنگ است و هر چه سنگ ها سخت تر باشند، امپدانس صوتی بالاتری را نشان می دهند. به طور کلی، امپدانس صوتی رابطه ای قوی با ویژگی های پتروفیزیکی مانند شکستگی، میزان اشباع و تخلخل دارد. هدف از این مطالعه، تخمین مدل اولیه امپدانس صوتی با استفاده از روش های مختلف وارون سازی جهت تعیین مشخصات مخازن و مقایسه نتایج آن ها در میدان ویچررنج واقع در حوضه پرت استرالیای غربی می باشد. بدین منظور، دو چاه و یک مقطع لرزه ای از میدان ویچررنج مورد استفاده قرار گرفت. تمامی مراحل پیش رو با استفاده از نرم افزار همپسون-راسل انجام شد. ابتدا تصحیح رابطه عمق-زمان نمودارهای چاه و اطلاعات لرزه ای انجام شد. سپس، انطباق رد لرزه مصنوعی حاصل از هم آمیخت موجک لرزه ای با سری بازتاب تولید شده در محل چاه با داده های لرزه ای بررسی گردید. در داده های لرزه ای میدان ویچررنج الگوریتم های مختلف وارون سازی از جمله مبتنی بر مدل، باند محدود، خطی خارهای پراکنده (برنامه ریزی خطی) و خارهای پراکنده (بیشینه احتمال) بررسی شدند. ضریب همبستگی در تمامی روش ها میزان قابل قبولی را نشان می دهد. با استفاده از استخراج موجک و بررسی الگوریتم های مختلف وارون سازی، روش مبتنی بر مدل، برترین روش با ضریب همبستگی بالا و خطای کمتر در میان سایر الگوریتم ها، جهت مدل سازی اولیه استفاده گردید. در بازه زمانی ms 2050 تا 2250، امپدانس صوتی با کاهش چشمگیری روبروست که بیانگر وجود تخلخل در محدوده مخزن است.

زبان:
فارسی
صفحات:
78 تا 91
لینک کوتاه:
magiran.com/p2272547 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!