استانداردسازی فوریتهای پزشکی از مهمترین راه های ارتقاء خدمات پرستاری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

امروزه استانداردسازی بخش های اورژانس از مهمترین اولویت ها در سیستم های بهداشتی- ‏درمانی محسوب می گردد. اما، تاکنون بررسی مشخصی در ایران در خصوص نحوه و میزان استاندارد نمودن مراکز و بخش فوریت های طبی بیمارستانها انجام نشده است. این مطالعه توصیفی- مقطعی به منظور تعیین میزان رعایت استانداردهای پرسنلی، امکانات و تجهیزات در بخش فوریتهای بیمارستانهای لرستان از دی تا بهمن ماه‎1383انجام گرفت. ‏

مواد و روش ها

اطلاعات مورد نظر توسط یک چک لیست (حاوی 397 سیوال در 6 گروه) بود که به طریق مشاهده و مصاحبه از مجموع‎10 بخش اورژانس جمع آوری گردید. اطلاعات اصلی شامل سیوالات مربوط به رعایت استانداردهای پرسنلی،اصول اخلاقی، وسایل و ملزومات،ترالی و انبار اورژانس بود که در دو نوبت بدون اطلاع قبلی به هر بخش مراجعه و جمع آوری گردید. سپس میانگین پاسخ های مثبت به موارد مربوط به رعایت اصول اخلاقی، وجود امکانات،وسایل، داروها و امکانات لازم به صورت رعایت استاندارد کامل (‏100% پاسخ مثبت)،نسبی(بیش از70 درصد پاسخ مثبت)،متوسط)بین70-50‏ درصد)و ضعیف (کمتر از50‏ درصد)تفسیر گردید. ‏

یافته ها

از مجموع ده بخش فوریتهای بیمارستانهای استان لرستان، اشغال تخت در‎3‏ بخش بیش از50‏ درصد و در سه بخش نیز کمتر از‎30 درصد بود. متوسط زمان انتظار مددجو از هنگام مراجعه به بخش تا دریافت اولین مراقبت،در 7 بخش بین10-5 دقیقه و در3بخش بین 5 تا‎10‏ دقیقه بود. 2 بخش بیش از‎70‏ مراجعه در 24ساعت داشتند. به طور کلی رعایت استاندارد از نظر وجود امکانات، داروها و وسایل مورد نیاز و اصول اخلاقی مربوط به بیمار و همراه او در هیچ یک از بخش ها به طور کامل رعایت نشده بود.‎90درصد بخش ها واحد جدا برای هر بیمار نداشتند. سه بخش نیاز مبرم به جراح اعصاب داشتند. پزشکان عمومی در 2بخش دوره آموزش فوریت ها و احیاء قلبی عروقی را نگذرانده بودند. در 7 بخش، تعداد پرسنل پرستاری استاندارد و در یکی از بخشها بیش از استاندارد بود. از 28قلم داروی خط اول در ترالی اورژانس، فقط یک بخش حداکثر 25 قلم دارو بقیه کمتر داشت. از نظر رعایت اصول و موازین اخلاقی در مورد بیمار و همراه او،2بخش وضعیت ضعیف و نامناسب داشتند. از 48 مورد لازم در رابطه با میزان آمادگی بخش های اورژانس هنگام مواجه با شرایط بحرانی،فقط یکی از بخش ها دارای ‏ 27 مورد و در بقیه کمتر بود . در خصوص رعایت معیارهای استاندارد از نظر امکان دسترسی شبانه روزی به قفسه اورژانس مجهز نیز، از 32وسیله مورد نیاز، فقط یک بخشها حداکثر23وسیله داشت و در بقیه کمتر بود.

نتیجه گیری

به طور کلی نتایج این بررسی حاکی از وجود نارسایی های زیاد و غیر استاندارد بودن معیارهای مربوط به وسایل، داروها و تجهیزات اورژانس و همچنین عدم رعایت استانداردهای اخلاقی و رفتاری بود. البته از نظر تعداد پرسنل پرستاری،7 بخش استاندارد و یکی از بخش ها بیشتر از استاندارد بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 44
لینک کوتاه:
magiran.com/p2273013 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!