مقایسه اثر ورزش در خشونت بزهکاران ورزشکار و غیر ورزشکار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

ورزش به عنوان یکی از فعالیت های مهم اوقات فراغت، دارای اهداف تربیتی متعددی بوده و می تواند در سازگاری بزهکاران با محیط ندامتگاه موثر واقع گردد. هدف پژوهش حاضر مقایسه اثر ورزش در خشونت بزهکاران ورزشکار و غیر ورزشکار استان خوزستان در سال 1398-1397می باشد. 

روش کار

پژوهش حاضر در دو مرحله کیفی- کمی (روش شناسی) و توصیفی- مقایسه ای انجام شد. نمونه آماری پژوهش در مرحله کیفی 12 تن شامل کارمندان، اعضای هیات علمی و بزهکاران و در مرحله کمی پژوهش487 تن (291 تن بزهکار ورزشکار و  196 تن بزهکار غیر ورزشکار) بودند. نمونه گیری در مرحله کیفی به روش غیرتصادفی و هدفمند و در مرحله کمی به روش تصادفی منظم و بر اساس جدول کرجسی و مورگان انتخاب شدند.  در مرحله اول (کیفی) "مقیاس اثر ورزش در خشونت بزهکاران" (Effect of Exercise on Criminals Violence Scale) با تحلیل مصاحبه های انجام شده، طراحی و روایی سازه، واگرا، همگرا و پایایی ترکیبی مقیاس اندازه گیری شد. در مرحله دوم (کمی) پرسشنامه جمعیت شناختی و مقیاس طراحی شده و بین نمونه های بخش کمی توزیع شد. داده ها به وسیله نرم افزارهای آماری اس پی اس اس نسخه 22 و پی ال اس نسخه 23 مورد بررسی گرفت.

یافته ها

در مرحله اول "مقیاس اثر ورزش در خشونت بزهکاران" با 36 عبارت و 5 درون مایه اصلی سلامت جسمانی، سلامت روانی، عدم بازگشت مجدد به ندامتگاه، کاهش خشونت و مشارکت گروهی طراحی و روانسنجی گردید. نتایج مرحله دوم نشان داد که تفاوت میزان خشونت در بزهکاران ورزشکار (57/0) در مقایسه با بزهکاران غیرورزشکار (41/0) معنادار بوده است. 

نتیجه گیری

با توجه به تاثیر ورزش در کاهش خشونت بزهکاران، پیشنهاد می شود مدیران و مسیولین، برنامه های منظم و گسترده تری جهت ایجاد کلاس ها و امکانات ورزشی در ندامتگاه ها، اتخاذ نمایند.

زبان:
فارسی
صفحات:
87 تا 97
لینک کوتاه:
magiran.com/p2273414 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!