تاثیر شیب های مختلف تردمیل بر جابه جایی زاویه ای مفاصل زانو و ران هنگام دویدن در سربازان دارای سندروم درد کشککی رانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و اهداف

امروزه یکی از آسیب های شایع که درصد بالایی از جامعه دچار آن هستند، سندروم درد کشککی رانی است. تغییرات در کینماتیک ممکن است منجر به افزایش بارهای وارده به سرتاسر مفصل کشککی رانی شود که نهایتا باعث سندروم درد کشککی رانی می شود؛ بنابراین هدف از تحقیق حاضر بررسی جابه جایی زاویه ای مفاصل زانو و مفصل ران هنگام دویدن روی تردمیل با شیب های 5-، صفر و 5+ در افراد دارای سندروم درد کشککی رانی بود.

مواد و روش ها

در تحقیق حاضر نمونه آماری از بین سربازان دوره آموزشی یکی از پادگان های شهر کرمان انتخاب شدند که شامل 18 سرباز مبتلا به سندروم درد کشککی رانی (سن 47/1±87/23 سال قد، 62/5±22/174 سانتی متر و جرم 07/10±18/69 کیلوگرم) و 19 سرباز سالم (سن 30/1±47/24 سال، قد 34/6±78/173 سانتی متر و جرم 41/9±33/74 کیلوگرم) بودند که برای شرکت در این آزمون از بین داوطلبین انتخاب شدند. متغیرهای مورد نظر در طول یک سیکل کامل دویدن با استفاده از سیستم سه بعدی آنالیز حرکت 6 دوربینه اوپتوالکترونیک اندازه گیری شد. از آزمون آنالیز واریانس مکرر و تی مستقل جهت آنالیز داده ها استفاده شد.

یافته ها

یافته ها نشان داد تنها تفاوت معنادار مشاهده شده در جابه جایی زاویه ای زانو بین گروه مبتلا به سندورم درد کشکی رانی و گروه سالم در شیب 5- درصد (0/01=P) بود. بین میانگین جابه جایی زاویه ای مفصل ران در گروه مبتلا به سندروم درد کشککی رانی و سالم در هیچ کدام از شیب ها تفاوت معناداری وجود نداشت. در مقایسه میانگین جابه جایی زاویه ای مفصل زانوی افراد مبتلا به سندروم درد کشککی رانی بین هیچ یک شیب ها تفاوت معناداری مشاهده نشد. همین طور در مقایسه جابه جایی زاویه ای مفصل ران افراد مبتلا به سندروم درد کشککی رانی به جز در شیب ه ای 5- و 5+ درصد (01/001=P)، بین شیب های 5- و صفر درصد و 5+ و صفر درصد تفاوت معناداری وجود نداشت.

نتیجه گیری

به نظر می‌رسد دویدن در شیب های منفی می تواند به عنوان یک ریسک فاکتور برای افراد مبتلا به PFPS در نظر گرفته شود و برعکس شیب های رو به بالا می تواند موجب کاهش فشار به مفصل زانو شده و پیشنهاد می شود تمرینات دویدن در شیب های مثبت در تمرینات ورزشی و بازتوانی برای افراد مبتلا به ناهنجاری پاتلوفمورال گنجانده شود. پس این گونه می توان دریافت که خم کردن بیش از حد زانو در حالت تحمل وزن برای افرادی مبتلا به سندروم درد کشکک ی رانی مناسب نیست.

زبان:
فارسی
صفحات:
69 تا 78
لینک کوتاه:
magiran.com/p2276377 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!