بررسی ارزش تشخیصی مارکرهای التهابی مبتنی بر شمارش کامل خون در زنان مبتلا به عفونت ادراری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

هزینه بالا و زمان بر بودن کشت ادرار به عنوان روش تشخیصی استاندارد، اهمیت شناسایی برخی مارکرهای تشخیصی جدید را مطرح می کند. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی ارزش مارکرهای التهابی مبتنی بر شمارش کامل خون در بیماران مبتلا به عفونت ادراری انجام شد.

روش پژوهش:

این مطالعه مورد- شاهدی بر روی 95 نفر به عنوان گروه مورد و 40 نفر به عنوان گروه شاهد انجام گرفت. داده ها بوسیله پرسشنامه جمع آوری شدند. از افراد حاضر در آزمایشگاه تشخیص طبی یک نمونه خون جهت بررسی شمارش کامل و افتراقی گلبولهای سفید به همراه دیگر پارامترهای هماتولوژیکی گرفته شد. سپس نسبت نوتروفیل به لنفوسیت (NLR)، نسبت نوتروفیل به منوسیت (NMR) و نسبت پلاکت به لنفوسیت (PLR) تعیین گردید. آزمون آماری همبستگی برای تعیین ارتباط بین متغیرها استفاده گردید. ارزش تشخیصی نیز با استفاده از منحنی ROC تعیین شد.

یافته ها

در این مطالعه میانگین سنی گروه مورد 73/7±62/40 و میانگین سنی گروه شاهد 91/6±25/38 بود. مقایسه شمارش لکوسیتی، تعداد نوتروفیل ها و منوسیت ها بین دو گروه تفاوت معنی داری را نشان داد. با این حال تفاوت معنی داری در تعداد لنفوسیت ها و پلاکت ها مشاهده نگردید. میزان NLR و PLR افزایش معنی داری را در مقایسه با گروه شاهد نشان داد درحالی که اختلاف معنی داری در بین دو گروه از لحاظ میزان NMR وجود نداشت. بعلاوه، میزان NLR و NMR ارتباط معنی داری با تعداد WBC داشت ولی این ارتباط معنی دار بین میزان PLR و تعداد WBC مشاهده نشد.
 

نتیجه گیری

نتایج پژوهش نشان داد که نسبت نوتروفیل به لنفوسیت و نسبت پلاکت به لنفوسیت علی رغم تفاوت معنی دار، از  حساسیت و  اختصاصیت پایین به عنوان مارکرهای التهابی در تشخیص عفونت ادراری برخوردار هستند.

زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 76
لینک کوتاه:
magiran.com/p2277324 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!