تاثیر سبک های والدگری بر انگیزه انجام تکلیف و سازگاری رفتاری کودکان

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

مقتضیات محیط تربیتی اولیه به طور غیرمستقیم بر بروز رفتارهای سازگارانه و ناسازگارانه‌ی فرزندان اثرگذار است. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر سبک‌های والدگری بر انگیزه‌ی انجام تکلیف و سازگاری رفتاری کودکان بود.

روش پژوهش:

روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری در این پژوهش کلیه دانش‌آموزان پایه‌های سوم مشغول به تحصیل در مدارس ابتدایی شهر شیراز در سال تحصیلی 97-96 بود که از بین آنها 120 دانش‌آموزصورت نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای به عنوان آزمودنی انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش حاضر شامل پرسشنامه‌های شیوه‌های‌ والدگری آلاباما، سازگاری رفتاری-اجتماعی کودکان تورپ– کلارک و همکاران و ارزش تکلیف پینتریج و همکاران بود. داده‌ها با استفاده از روش ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری تحلیل شدند.

یافته ها

نتایج نشان داد که بین سازگاری رفتاری و سبک‌های والدگری در تمام مولفه‌های آن (جز تنبیه بدنی) رابطه‌ی مثبت و با مولفه‌ی تنبیه بدنی رابطه‌ای منفی وجود دارد. همچنین بین انجام تکالیف و سبک‌های والدگری در مولفه‌های اطلاع، مشارکت پدر، نظارت، اقتدار و والدگری مثبت رابطه مثبت و بین انجام تکلیف با مولفه تنبیه بدنی از سبک‌های والدگری رابطه‌ای منفی وجود دارد. همچنین با توجه به نتایج تحلیل رگرسیون مشاهده شد که سبک‌های والدگری می‌توانند سازگاری‌رفتاری و انجام تکلیف در کودکان را پیش‌بینی کنند. (سطح آماری، 01/0=P).

نتیجه‌گیری:

  کودکان، برای موفقیت در مراحل تحصیلی و زندگی شان نیازمند اعتماد، حمایت، روابط نزدیک با خانواده، خصوصا والدینشان هستند. از این‌رو محیط خانواده می‌تواند تاثیر به‌سزایی در کیفیت رشد و پرورش فرزندان در زمینه‌های گوناگون از جمله مسایل آموزشی و اجتماعی داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
75 تا 88
لینک کوتاه:
magiran.com/p2278520 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!