واکاوی تبدیل گفتمان مکتوب غزوه خیبر به گفتمان بصری در کتاب طوفان البکاء (مطالعه موردی آثار میرزا علی قلی خویی)
تصویرسازی در کتاب های چاپ سنگی از اواسط دوره قاجار با انتشار قانون نشان (1252ق/ 1836م) آغاز و در اندک زمانی به صورت گسترده در اکثر کتاب های این دوره به ویژه با درون مایه ادبیات در شاخه هایی همچون عامیانه، حماسی، عاشقانه و مذهبی ادامه یافت. در این بین طوفان البکاء اثر جوهری با درون مایه مذهبی یگانه اثری محسوب می گردد که در پی خواست فزاینده جامعه از سوی ناشران بیش از شصت بار با تکنیک چاپ سنگی به صورت مصور منتشر گردید و گرچه این کتاب در هر چاپ، بنا به دلایل گوناگون در تعداد مجالس مصور دارای تفاوت بود، اما یکی از مجالس که در اکثر این نسخه ها وجود دارد، تصویر «محاربه حضرت علی(ع) با مرحب خیبری» است. هدف از این پژوهش پاسخ به این پرسش است که میرزا علی قلی خویی به عنوان چهره شاخص در تصویرسازی این کتاب (3 نسخه چاپ سربی و 4 نسخه چاپ سنگی) تا چه میزان تحت تاثیر روایات تاریخی و حدیثی و گاه بازتاب نسبی آن در اشعار (گفتمان مکتوب) در خلق تصویر مذکور (گفتمان بصری) بوده است. یافته ها مبتنی بر مطالعه کتابخانه ای و تحلیل تطبیقی روایات و تصاویر حاکی از آن است که در کنار سایر موضوعات موثر در تصویرسازی این مجلس، گفتمان مکتوب عاملی الهام بخش و ساختاری برای.
-
پرسپکتیو در آثار چاپ سنگی سیدالشعرا (مطالعه موردی: تصویرسازی های کتاب بحرالفوائد)
زهره سرابی، *
نشریه فردوس هنر، پاییز 1401 -
واکاوی ارتباط روایت تصویری و روایت داستانی در کتاب چاپ سنگی نوش آفرین گوهرتاج (1293ق)
تکتم الیاسی،
نشریه فردوس هنر، بهار 1401