طراحی و اعتبارسنجی الگوی برنامه درسی تربیت اخلاقی دوره متوسطه اول با تاکید بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتبارسنجی الگوی برنامه درسی تربیت اخلاقی دوره متوسطه اول با تاکید بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران، انجام شده است. روش پژوهش ترکیبی (آمیخته) و جامعه مورد مطالعه شامل؛ اسناد رسمی مرتبط با تحول بنیادین در آموزش و پرورش، پژوهش های مرتبط با تربیت اخلاقی و نیز متخصصان برنامه ریزی درسی دانشگاه های دولتی شهر تهران و کارشناسان دفتر تالیف کتب درسی، بودند. برای نمونه گیری از اسناد تحولی از روش سرشماری و برای نمونه گیری از پژوهش های مرتبط با تربیت اخلاقی و انتخاب متخصصان از روش نمونه گیری غیرتصادفی هدفمند، استفاده شد. جهت گردآوری داده های حاصل از بررسی اسناد، از چک لیست تحلیل اسناد و برای جمع آوری داده های مربوط به اعتبارسنجی الگو، از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. برای تجزیه وتحلیل داده های مرتبط با طراحی الگو از تحلیل و استنباط و برای تحلیل داده های حاصل از پرسشنامه (اعتبارسنجی) از آمار توصیفی و در برآورد روایی و پایایی ابزار، از روایی محتوایی و نیز ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. نتیجه پژوهش، ارایه الگوی پیشنهادی متشکل از مبانی، اصول و عناصر اصلی برنامه درسی تربیت اخلاقی است که ازنظر متخصصان برنامه ریزی درسی و کارشناسان دفتر تالیف کتب درسی، معتبر می باشد. برای هر بخش از الگو، مولفه هایی هماهنگ با سند تحول بنیادین ارایه گردید که توجه به آن ها بسترمناسبی برایبرنامه ریزان درسی درطراحی و تدوین برنامه درسی تربیت اخلاقی دوره متوسطه اول، فراهم می نماید. عمده ترین نتایج شامل؛ ضرورت توجه به رویکرد شایستگی محور در تعیین اهداف، چرخش از شیوه تلفیقی به شیوه تفکیکی و مستقل در سازماندهی و ارایه محتوا، توجه به راهبردهای فعال مساله محور و عملی در فرایند یاددهی - یادگیری و بهره گیری از شیوه ارزشیابی مستمر مبتنی بر عملکرد و ارایه بازخورد اصلاحی، است.

زبان:
فارسی
صفحات:
169 تا 183
لینک کوتاه:
magiran.com/p2282714 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!