گذار به عصر انرژی های بدون کربن و الزامات سیاسی اقتصادی آن در گام دوم انقلاب

نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

اگر بیانیه گام دوم انقلاب را که در چهل‌سالگی انقلاب اسلامی ازسوی رهبر انقلاب اعلام شد، به‌عنوان یک سند راهبردی بالادستی تعیین‌کننده اهداف و اولویت‌های آینده کشور در عرصه‌های داخلی و خارجی درنظر بگیریم، اهمیت توجه به‌ تغییرات در عرصه انرژی و تطابق نیازها و اولویت‌های کشور با این تغییرات برای نخبگان تصمیم‌گیر الزام‌آور خواهد بود. بیانیه گام دوم انقلاب به‌عنوان یک سند بالادستی به ریوس کلی اهداف کشور و انقلاب در دهه‌های آتی اشاره کرده است؛ اما این اهداف به ‌اتخاذ تصمیمات عملیاتی و اجرایی نیاز دارند. برای عملیاتی کردن اهداف این سند، توجه به روندهای کلان بین‌المللی از اهمیت بالایی برخوردار است. مسئله تغییرات در عرصه تولید و مصرف انرژی نیز یکی از ده‌ها روندی است که در سطح نظام بین‌الملل درحال وقوع است و قطعا تاثیرات تعیین‌کننده‌ای بر امنیت ملی کشورها خواهد داشت. بنابراین، نیاز است که نخبگان تصمیم‌گیر به این تغییرات توجه لازم و دقیق را داشته باشند. براین‌مبنا، جمهوری اسلامی ایران برای اینکه بتواند منافع ملی خود را در این نظام درحال تغییر پیش ببرد و به اهداف بیانیه گام دوم انقلاب در حوزه‌های مختلف دست یابد، باید به تغییرات بنیادین تولید و مصرف انرژی تن دهد و برای مواجهه با تحولات روز، به‌سمت تدوین راهبرد‌ها جدید حرکت کند. از جمله راهبردهای پیشنهادی در این زمینه می‌توان به: تکیه بر راهبرد بازارسازی در حوزه فروش نفت، تدوین راهبرد جامع صادرات گاز، سرمایه‌گذاری در حوزه تولید خودروهای برقی، اعمال و اجرای سیستم‌های استاندارد جدید انرژی در حوزه ساختمان و سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی در زمینه شرکت‌های تولید صفحات سوخت خورشیدی در کشور اشاره کرد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
100
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2283048 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!