بررسی نگرش حفاظتی نسبت به محیط زیست بر اساس رهیافت گرندد تئوری (مورد مطالعه: دانشجویان رشته های کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

امروزه تخریب محیط زیست به بحرانی جهانی تبدیل شده که روز به روز بر عمق و دامنه این بحران افزوده می شود. چنان چه به صورت علمی و جدی برای رفع آن چاره اندیشی نشود بشر با فاجعه عظیمی مواجه خواهد شد. آموزش عالی نهادی است که انتظار می رود با ارایه آموزش های مناسب، آگاهی لازم برای تغییر نگرش و رفتار دانشجویان جهت حمایت از محیط زیست را فراهم نماید.

روش بررسی

تحقیق حاضر درصدد بود با روش کیفی و بر اساس رهیافت گرندد تیوری، نگرش حفاظتی نسبت به محیط زیست را موردمطالعه قرار دهد. شیوه ی نمونه گیری مبتنی بر هدف بود و از دانشجویان رشته های کشاورزی انتخاب شدند و از آن ها مصاحبه به عمل آمد. سوالات محوری پژوهش عبارت بود از: ابعاد نگرش دانشجویان چگونه است؟ راهبردهای آن ها برای حفاظت از محیط زیست چیست؟

یافته ها

یافته های تحقیق نشان داد تبیین کننده های نگرش دانشجویان نسبت به حفاظت از محیط زیست، «فعالیت های مخرب زیست محیطی»، « آگاهی و دانش اندک زیست محیطی»، « فرهنگ احترام به محیط زیست»، « نگاه پایدارانه به محیط زیست»، «برنامه های حامی حفاظت از محیط زیست» و «برنامه های آموزشی حفاظت زیست محیطی» می باشد.

بحث و نتیجه گیری

یکی از راهبردهای حفاظت از محیط زیست، تغییر نگرش دانشجویان به وسیله ی برنامه های آموزشی حفاظت از محیط زیست می باشد. لذا پیشنهاد می گردد دانشگاه ها، برنامه ها و واحدهای درسی را برای ترویج فرهنگ احترام به محیط زیست پایه گذاری کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 50
لینک کوتاه:
magiran.com/p2285042 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!