بررسی شاخص های مادری ایمن در میان زنان سنین باروری شهر مشهد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

بهداشت باروری تنها محدود به برنامه های تنظیم خانواده نمی باشد؛ بلکه شامل توجه گسترده تر به شرایط اجتماعی است که بر سلامت و عاملیت کلی زن در باروری و رابطه جنسی تاثیر می گذارد. در این میان، مادری ایمن به مجموعه ای از اقدامات و فعالیت ها اطلاق می گردد که هدف آن دستیابی به سطح مطلوبی از سلامت برای مادر و نوزاد می باشد. در این راستا، مطالعه حاضر با هدف تعیین شاخص های مادری ایمن در زنان سنین باروری انجام شد. 

مواد و روش ها

درمطالعه توصیفی- مقطعی حاضر، شاخص های مادری ایمن 1019 زن باردار مراجعه کننده به بیمارستان های آموزشی شهر مشهد در سال 1398 مورد بررسی قرار گرفت. نمونه گیری به روش آسان و در دسترس انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه پژوهشگرساخته مشتمل بر ویژگی های دموگرافیک و باروری بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 16 و آمار توصیفی تجریه و تحلیل گردیدند.

یافته ها

یافته هانشان دادند که 96 درصد از زنان جهت دریافت مراقبت های بارداری و 5/33 درصد برای دریافت مراقبت های قبل از بارداری مراجعه کرده بودند. 8/67 درصد نیز از خدمات تنظیم خانواده استفاده نموده بودند. 5/58 درصد از بارداری ها به روش طبیعی و 1/33 درصد به روش سزارین انجام شده بود. 1/6 درصد از بارداری ها نیز منجر به سقط شده بود. 

نتیجه گیری

نتایح نشان دادند که اغلب زنان به منظور آمادگی قبل از بارداری جهت دریافت مراقبت های قبل از بارداری مراجعه نمی کنند؛ اما به محض وقوع بارداری برای دریافت مراقبت های پره ناتال مراجعه می نمایند. حدود یک سوم از زنان نیز برنامه باروری ندارند؛ از این رو همچنان در زمینه برنامه باروری سالم و مراقبت های قبل از بارداری تا رسیدن به سطح مطلوب، شکاف وجود دارد؛ از این رو اتخاذ استراتژی مناسب در این زمینه احساس می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 10
لینک کوتاه:
magiran.com/p2288656 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!