بررسی تطابق ماهوی ذهن و عین براساس نوع رابطه ماهیت با وجود از منظر آیت الله جوادی آملی و مصباح یزدی
واقعنمایی یافتههای ذهن و چگونگی آن، از مسایل اساسی معرفت شناسی است. به نظر میرسد در فلسفه صدرالمتالهین، واقعنمایی ذهن به دو شکل کلی مطرح شده است؛ تطابق عوالم و تطابق ماهوی میان وجود ذهنی و وجود خارجی. اما به دلیل گوناگونی تعابیر از ماهیت در آثار صدرا، شارحان حکمتصدرایی به مساله چیستی ماهیت و نوع رابطه آن با وجود توجه ویژه داشته و هر کدام تحلیل و تدقیق خاصی ارایه کردهاند. در این مقاله به تقریر و تبیینات آیتالله جوادیآملی و استاد مصباحیزدی متمرکز شده و سعی کردهایم با روش توصیفیتحلیلی به چگونگی تطابق ذهن و عین از دیدگاه این دو شارح متاخر حکمت متعالیه بپردازیم؛ یافته های تحقیق چنین است که ایشان با توجه به نقش ماهیت و مفاهیم ماهوی در واقع نمایی ذهن، ملاک بودن ماهیت برای شناخت، و نوع رابطه ماهیت با وجود درحکمت صدرایی، معتقدند ماهیت صرفا ظهور ذهنی داشته، در خارج هیچ تحققی ولوبالعرض ندارد و جایگاه آن فقط در ذهن است؛ از این رو ماهیت ذهنی فقط حاکی از واقعیت خارجی بوده و مطابقت عینی بین ماهیت ذهنی و واقعیت خارجی معنا ندارد؛ بین ذهن و خارج تنها مطابقتحکایی برقرار است.
-
ابداعات فلسفی و کلامی ملاعلی مدرس طهرانی در حکمت متعالیه
روح اله آدینه*، زهرا اصلی بیگی
نشریه کلام پژوهی، بهار و تابستان 1403 -
بررسی دیدگاه جان اف هات و علامه جعفری درباره علم و دین
*
نشریه فلسفه غرب، پاییز 1402 -
تاملی بر تفسیر حرکت بر اساس مبانی حکمت متعالیه در نگاه شارحان معاصر
*، منصور ایمان پور
نشریه جستارهایی در فلسفه و کلام، پاییز و زمستان 1401 -
عملکرد ذهن در فرایند ادراک عقلی از منظر آیت الله مصباح یزدی
*،
فصلنامه معرفت فلسفی، زمستان 1401