کاربرد هوش عاطفی در فرایند آموزش طراحی معماری، جستاری در الزامات رشته معماری از حیث مهارت های عاطفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیشینه و اهداف

بسیاری از روانشناسان شناخت گرا بر یکپارچه سازی وجوه شناختی و عاطفی آدمی تاکید می کنند. از میان نظریات مطرح شده در این راستا به ویژه در عرصه آموزش و یادگیری، نظریه معطوف به مفهوم"هوش عاطفی"شایان توجه است. این مفهوم تفاوت های افراد را در درک، پردازش و استفاده از اطلاعات عاطفی در فرایند شناخت و تفکر تبیین می کند. بررسی ها نشان می دهند که این تفاوت ها پیش بینی کننده ای قوی از موفقیت افراد در تحصیل، حرفه و حتی زندگی آن ها به شمار می رود. پژوهش های بسیاری از تاثیر قابل توجه هوش عاطفی بر دست آوردهای مهم زندگی، ازجمله سلامت روانی و جسمی، عملکرد کاری، پیشرفت تحصیلی و روابط اجتماعی خبر داده اند. این در حالی است که بسیاری از مهارت های هوش عاطفی آموختنی هستند و با آموزش و تمرین می توان سطح این توانایی را در افراد ارتقا داد. اما مسئله اینجاست که با توجه به تاکید سنتی مدارس و دانشگاه ها به آموزش های علمی صرف، دروس عمومی و اختصاصی گذرانده شده در دوره های آموزشی رسمی در رشته های گوناگون از جمله معماری، معمولا این نوع توانایی را مورد توجه قرار نمی دهند

روش ها

این پژوهش با رویکردی توصیفی-تحلیلی و با روش استدلال منطقی، با هدف درک نقش هوش عاطفی در اثربخشی آموزش معماری و به طور خاص آموزش طراحی معماری در کارگاه طراحی انجام شده است. در این راستا نقش هوش عاطفی شاگردان و اساتید معماری در مسایل مربوط به یادگیری ازجمله سازگاری، مشارکت و انگیزش و نیز در تفکر طراحی شاگردان معماری موردبررسی قرارگرفته است.

یافته ها:

 نتایج نشان می دهد سطح هوش عاطفی شاگردان و حتی اساتید معماری می تواند به عنوان عاملی تعیین کننده در موفقیت شاگردان معماری به حساب آید. از سوی دیگر، ازآنجاکه پژوهش ها از قابلیت ارتقاء هوش عاطفی خبر می دهند؛ می توان سازوکارهایی را برای ارتقاء هوش عاطفی شاگردان معماری  پیشنهاد کرد تا به عنوان راهکاری موثر برای یکپارچه سازی وجوه شناختی و عاطفی در برنامه کارگاه های طراحی معماری گنجانده شود. 

نتیجه گیری:

با پیش رو قرار دادن نقش مهم هوش عاطفی در اثربخشی آموزش طراحی، می توان بر ورود چنین برنامه هایی در این عرصه تاکید کرد. به نظر می رسد اگر چنانچه برنامه مداخله ای بر اساس بنیان های نظری قوی تهیه و توسط اساتیدی که خود ازنظر عاطفی در سطح بالایی قرار دارند اجرا گردد؛ ارتقاء هوش عاطفی شاگردان معماری و به تبع آن یادگیری و موفقیت بیشتر آن ها را در حرفه می توان انتظار داشت. روشن است تدوین برنامه مداخله پاسخگو به الزامات عاطفی عرصه آموزش طراحی معماری، تدوین تمرینات آن بر اساس بنیان های نظری و یافته های تجربی معتبر و همچنین فراهم آوردن موقعیت هایی برای تمرین مهارت های عاطفی در جریان فعالیت های کارگاه، به پژوهش گسترده ای نیاز دارد. اما در این مجال، بر اساس آنچه در مقاله حاضر عنوان شد، می توان ادعا کرد که رویکرد مبتنی بر توانایی هوش عاطفی، قابلیت مناسبی برای تنظیم چارچوب این برنامه فراهم می آورد. در جهت اجرایی کردن و مطابقت هرچه بیشتر برنامه با نیازهای عاطفی کارگاه طراحی نیز می توان تدوین برنامه و تمرینات آن را بر احساسات عمده تجربه شده در کارگاه، که شناسایی آن ها نیز نیازمند پژوهش های آتی است، مبتنی کرد و برنامه را در کارگاه های دوره های پایه اجرا نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
672 تا 686
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2290984 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!