تحلیل پیرنگ های موازی و بررسی تکثر زاویه های دید در فیلم نامه «جدایی نادر از سیمین» اثر اصغر فرهادی
هدف از این مقاله پاسخ به پرسش های کلیدی زیر است: چرا نمی توان یک چکیده کامل از فیلم نامه «جدایی نادر از سیمین» ارایه داد؟ چرا نادر، سیمین، ترمه، قاضی دادگاه طلاق و با کمی چشم پوشی پدر نادر شخصیت داستانی (پرسوناژ) هستند، ولی نه راضیه، نه آقای صمدی، نه سمیه، نه خواهر آقای صمدی و حتی قاضی دادگاه مربوط به اختلاف راضیه و نادر هیچکدام شخصیت داستانی (پرسوناژ) نیستند؟ چراعلی رغم حضور دایمی راضیه و خانواده اش در این فیلم، آنها هیچ نقشی را به عنوان کنش گر در این فیلم هیچ نقشی ندارند. و چرا این روایت دارای تکثر پیرنگ روایی است؟ چگونه می توان روایتی متصور شد که از تکثر پیرنگ استفاده کرده باشد؟ آیا تکثر پیرنگ در یک فیلم نامه یا یک روایت امکان پذیر است؟ برای پاسخ به پرسش های مطرح شده، فرض بر این است که این فیلم نامه، علی رغم ویژگی های بسیاری که دارد احتمالا از یک پیرنگ ناقص پیروی می کند، و دلیل طرح پرسش های گوناگون در این چکیده، ناشی از این پیرنگ ضعیف است. برای اثبات ادعای خود، نگارندگان مقاله، ابتدا از ویژگی های مثبت این فیلم سخن خواهند گفت و در ادامه به یکی از عناصر اصلی ژرف ساخت روایت خواهند پرداخت، یعنی عنصر پیرنگ، تا بدین وسیله نشان دهند که سکانس های این فیلم یا فیلم نامه به صورت جدا زیبا هستند اما زمانی که با یکدیگر در پیوند قرار می گیرند تا نحو روایت یا چینش سکانس ها را تشکیل دهند دارای ضعف هستند. درست در همین مرحله است که عنصر پیرنگ این چینش های نا صحیح را نشان خواهد داد.
پیرنگ ، زاویه دید ، روایت ، سکانس ، شخصیت داستانی (پرسوناژ)
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.