مقایسه تطبیقی ماهیت و ارکان قذف از منظر فقه امامیه و قانون مجازات دو کشور ایران و مصر
قذف از جمله جرایم حدی است که پس از انقلاب اسلامی، وارد قوانین جزایی ایران شده است و در لغت، بیشتر بهمعنای «انداختن» بوده و در اصطلاح، عبارت است از نسبت دادن زنا یا لواط به دیگری از طریق گفتار یا نوشتار. حد قذف در حق کسی که زنا به او نسبت داده شده، ثابت میشود؛ بنابراین، در مواردی که شخصی شکایت قذف را مطرح میکند، باید صحت نسبت دادن قذف به شاکی بررسی گردد و در نتیجه، دقت در مصادیق قذف و تبیین حدود و ثغور آن، اهمیت مییابد. با توجه به اینکه محدوده جرایم حدی را شارع، معین مینماید، منشا مقررات مربوط به آن را نیز باید در فقه جستجو کرد. قوانین جزایی ایران پس از انقلاب اسلامی منطبق با فقه امامیه شکل گرفته است؛ اما در قانون مجازات کشور مصر، مجازات حدی وجود ندارد و معنایی که این قانون از قذف در نظر میگیرد، با اندکی تفاوت، مشابه معنای افترا در قوانین جزایی ایران است.
پژوهش حاضر در سه بخش تنظیم شده است: در بخش اول، به ماهیت، ارکان و شرایط قذف از منظر فقه امامیه و قانون مجازات ایران میپردازد؛ در بخش دوم، مجازات قذف از منظر فقه امامیه و قانون مجازات ایران را بررسی کرده و در بخش سوم، موضوعات فوق را از منظر قانون مجازات کشور مصر، بحث مینماید.
قذف ، حد قذف ، ارکان قذف ، نسبت زنا ، نسبت لواط ، قوانین مصر ، فقه امامیه
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.