شناسایی چالش های اخلاقی و امنیتی موسیقی های زیر زمینی
امروزه موسیقی های زیر زمینی از جمله پدیده های اجتماعی اند که در برخی جوامع یافت می شود. هدف این پژوهش شناسایی چالش های اخلاقی و امنیتی گرایش جوانان به موسیقی های زیر زمینی می باشد.
این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش کیفی است که از روش پیمایشی استفاده شده است.جامعه آماری تحقیق 32 نفر متشکل ازخوانندگان و موزیسین های فعال موسیقی زیر زمینی دستگیر شده (جمعا 21 نفر)، و کارکنان پلیس مرتبط با موضوع (9 نفر) و قضات پرونده (2 نفر) است که به صورت هدفمند با تاکید بر اشباع نظری انتخاب شده اند.روش جمع آوری اطلاعات میدانی و ابزار آن مصاحبه حضوری نیمه ساخت یافته بود. روایی تحقیق به گونه روایی بیرونی (کسب اطلاعات دقیق، کنترل های اعضا، و جهت گیری های تیوریک محقق) انجام شده و پایایی مصاحبه ها و پرسش ها برطیق ضریب توافق درصدی با تاکید بر مدل هفت گانه کرسول و ضریب کاپا (که مقدار آماره ان 0/836 بوده و در حد عالی است) انجام شده است.به سبب کیفی بودن کار روش تجزیه و تحلیل به طور همزمان با جمع اوری اطلاعات، کد گذاری، فشرده سازی، جداسازی و خلاصه کرده، رمزگذاری شده. سپس با درست کردن مقولات، تم ها با استفاده از نرم افزار نسخه 18 مکس کیودا ، محاسبه و تحلیل مضمون گردید.
نشان داد که بین موسیقی های زیر زمینی و ایجاد چالش های اخلاقی و امنیتی در کشور ارتباط مثبت وجود دارد بطوری که امکان شکل گیری جرایم اخلاقی در گروه های موسیقی زیر زمینی با تاکید بر مولفه هایی مانند:تاثیر از خود بی خود کنندگی، غیر قابل نظارت بودن، محتواهای اشعار و روابط غیر معمول اعضای موسیقی های زیر زمینی امکان پذیر است.
چالش های اخلاقی و امنیتی جامعه محصول موسیقی های زیر زمینی و غیر مجاز است. گروه های موسیقی زیر زمینی محصول و فراورده و نتیجه عمل اجتماعی افراد در خصوص موسیقی است و به سیاست های نادرست و مقطعی تصمیم گیران باز می گردد.