بهره وری و توسعه سازمانی، یک روح در دو کالبد

نویسنده:
چکیده:

یکی از موضوعاتی که رفته‌رفته به یک چالش جدی در سازمان‌ها و بنگاه‌های اقتصادی تبدیل می‌شود؛ موضوع آینده سازمان‌ها و نحوه ارتقای آن‌ها برای بقا و رشد است. ابزارها و رویکردهای بسیاری تا به امروز ابداع و بکار رفته‌اند که تا حد زیادی موفق بوده‌اند ولی آنچه که در پیش‌رو است سونامی تغییرات در همه شیون و حوزه‌های زندگی است که بر اثر انقلاب صنعتی چهارم و نضج گرفتن اقتصاد دیجیتالی در حال درنوردیدن سازمان‌ها و بنگاه‌های اقتصادی در سراسر دنیاست که بر این اساس توسعه سازمان یک اولویت به حساب می‌آید.
در این میان یکی از مهم‌ترین ابزار‌های موثر که تا به امروز مفید واقع شده است، بهره‌وری است.
اهمیت و نقش بهره‌وری در بهبود عملکرد سازمان‌ها و حتی توسعه آن‌ها بر کسی پوشیده نیست ولی سوال مهم این است که آیا بهره‌وری می‌تواند در توسعه سازمانی به مفهوم امروزی آن موثر باشد؟
مفهوم توسعه سازمانی با تلاش‌های برنامه‌ریزی شده برای بهره‌گیری از علوم رفتاری در جهت توسعه است. به عبارت بهتر ساختارها و روابط؛ فرایندها و راهبردها و انگیزه‌ها و رفتارها می‌بایست به گونه‌ای علمی مورد بررسی و پایش قرار گیرند که تغییرات موفق قابل پیاده‌سازی باشند و اثربخشی سازمان نیز افزایش یابد.
سوال دیگری که در این مقطع به ذهن می‌رسد این است که سازمان‌های دولتی و غیرانتفاعی در مقایسه با بخش خصوصی می‌بایست از چه رویکردی در این زمینه تبعیت کنند؟
در این مقاله بر آن هستیم که به موضوع توسعه سازمانی از منظر بهره‌وری و در مواجهه با انقلاب چهارم صنعتی بپردازیم و الگوهای بهره‌وری موثر در توسعه سازمانی را معرفی نماییم.

زبان:
فارسی
صفحات:
16 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p2295365 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!