تاب آوری در نظام اداری(ابعاد و مولفه ها)

نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

در مسیر رشد و توسعه ملی و منطقه ای برای هر کشوری، ضرورت ها، ابعاد و مفاهیم تازه و کاربردی مورد وفاق محافل علمی‌و اجرای است که عمل بدان درکنار توجه به بستر و زیرساخت های مورد نیاز، زمینه های بالندگی و مقاومت در برابر مسایل و چالش های درونی و بیرونی را فراهم می آورد. تاب آوری، نمونه ای از این ابعاد جدید با تاکید بر سازمان‌ها و نظام اداری است که در سال های گذشته مورد توجه قرار گرفته است. سازمان‌های تاب آور، سازمان‌هایی هستند که به دلیل برنامه ریزی موثر، آمادگی و انعطاف پذیری بالایی که در خود ایجاد می نمایند، قادر هستند بحران‌ها را با هزینه های کم پشت سر بگذارند. ارتقاء تاب آوری موجب رشد افراد و به دست آوردن تفکر و مهارت های خودمدیریتی بهتر و دانش بیشتر می شود. در همین خصوص، با ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در سال 1392 به همه دستگاه‌ها بحث تاب آوری به صورت موضوع خاص مورد توجه قرار گرفت. مفهوم تاب آوری کاملا علمی‌است ولی در ایران به خاطر شرایط نظام اداری از آن به عنوان اقتصاد مقاومتی یاد می‌کنیم. بررسی پیشینه علمی‌این واژه نشان می دهد که در دنیا اقتصادهای تاب آور بسیاری وجود دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
18 تا 25
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2295392 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!