بررسی فعالیت سیستم های مغزی-رفتاری و تاب آوری با نقش واسطه ای باورهای فراشناختی در بیماران مبتلا به سردرد تنشی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

این مطالعه با هدف بررسی فعالیتهای سیستم مغزی رفتاری و تاب آوری با نقش واسطه ای باورهای فراشناختی در بیماران با سردرد تنشی انجام گرفت.

روش کار

جامعه این مطالعه همبستگی مبتلایان به سردردهای تنشی در شهر مشهد بودند. تعداد 292 نفرمراجعه کننده به کلینیک های تخصصی و مطب های پزشکان متخصص مغز و اعصاب و نیز روانشناسان بالینی در فاصله تیر 97 تا فروردین 98 با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. شرکت کنندگان از طریق ابزار سنجش تحقیق شامل سیستم های بازداری/فعال سازی جکسون، پرسشنامه فراشناخت (MCQ-30) وپرسشنامه تاب آوری کانر و دیویدسون (2003) ارزیابی شدند. داده ها با استفاده از روش معادلات رگرسیون ساختاری، و بر اساس نرم افزار spss16 مورد تحلیل قرار گرفت.

نتایج

سیستم های مغزی رفتاری با هر 3 زیر مقیاس بازداری رفتاری ،فعال سازی رفتاری و جنگ و گریز بر تاب آوری تاثیرمستقیم دارد و دو مولفه سیستم فعال سازی رفتاری BAS و بازداری رفتاری  BIS برباورهای فراشناختی به عنوان متغیر میانجی تاثیرمستقیم نداردوتنها مولفه جنگ و گریز و بهت (FFFS) برباورهای فراشناختی تاثیر مستقیم منفی دارد.

نتیجه گیری

با توجه به نتایج پژوهش حاضر بین سیستم بازدارنده رفتار و سردردتنشی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد وبین سیستم فعال ساز و جنگ و گریز نیز رابطه مستقیم منفی وجود دارد .همچنین باورهای شناختی به عنوان یک متغیر میانجی با اختلال در تنظیم هیجانی همراه است. همچنین سیستم مغزی رفتاری و تاب آوری با نقش میانجی باورهای فراشناختی بر روی بیماران مبتلا به سردرد تنشی تاثیر می گذارند

زبان:
انگلیسی
صفحات:
23 تا 29
لینک کوتاه:
magiran.com/p2300754 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!