ارتباط میان خدا و انسان در مکتب ابن عربی
از نگاه ابن عربی، ارتباط خدای تعالی با انسان، مبتنی بر ذات الهی(احدیت) نیست، چرا که ذات الهی اقتضای یگانگی دارد و با نسبت و ارتباط و دوگانگی قابل جمع نیست. از این رو ذات خدا برتر و منزه از برقراری نسبت و ارتباط با انسان است. از طرف دیگر، انسان نیز نمی تواند با ذات خدا ارتباط برقرار کند؛ چرا که اولا: ارتباط، فرع بر شناخت و معرفت است؛ ثانیا: انسان، عاجز از معرفت حقیقت و ذات نفس خویش است؛ و ثالثا : حقیقت و ذات نفس، بازگشت به حقیقت و ذات الهی دارد، لذا ارتباط ذاتی انسان با خدا نیز، محال است. این در حالی است که معرفت نفس به حسب اسماء الهی، امکان پذیر است، و همین امر، ایجاد ارتباط اسمایی با حقتعالی را ممکن می سازد.انسان بر اساس روح و صورت الهی-که همان صورت جمیع اسماء و صفات الهی است- آفریده شده؛ و حق تعالی جمیع این اسماء را به وی تعلیم داده و شناسانده است. به همین علت تنها موجودی است که به حقیقت تمام اسماء الهی معرفت دارد و به موجب آن، خدا را با تمام آن اسماء عبادت می کند. ارتباط مماثلی برای عموم انسانها، و ارتباط عینی برای اولیای الهی و انسانهای کامل است، به طوری که این ارتباط عینیتی به جایی می رسد که خدا از نفس خود انسان کامل، به خودش نزدیکتر گشته، در نهایت منجر به توحید اسمایی میان انسان کامل و خدا و این همانی اسمایی میان آنها میگردد.
ابن عربی ، ارتباط خدا و انسان ، اسماء الهی ، نفس ، انفسی
-
روش شناسی خواجه نصیر طوسی و علامه حلی در مسئله خدا
حسن عباسی حسن آبادی*، ، احمد دستوری سدهی
نشریه جستارهایی در فلسفه و کلام، بهار و تابستان 1403 -
معناداری اسامی خداوند از منظر نصیرالدین طوسی و فاضل مقداد (با ابتنا بر دیدگاه ابن سینا درباره معانی صفات واجب الوجود)
حسن عباسی حسین آبادی، ، زینب شکیبی، زینب بوستانی*
نشریه حکمت سینوی، پاییز و زمستان 1402 -
بررسی نقاط ضعف آموزش فلسفه اسلامی در حیطه آموزش آکادمیک
ابراهیم امرانی*، ، حسین زارع، غلامحسین خدری
نشریه پژوهش های فلسفی، بهار 1403 -
مشکل گتیه و ناتوانی نظریه وثاقت گرایی برای حل آن
*
نشریه شناخت، بهار و تابستان 1402