به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « اسماء الهی » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه «اسماء الهی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • رحمان بوالحسنی*
    در نظام معرفتی عرفان اسلامی هر نوع اسم، صفت و حکمی از ذات الهی نفی می شود و آن مقام را مبرای از هر حکمی می دانند؛ برخی بر اساس این مبنا گمان کرده اند هیچ اسم و لفظی نمی تواند به مقام ذات اشاره کند؛ حتی نمی توان از آن با لفظ ذات یا ذات غیب الغیوبی و امثال آن یاد کرد؛ اما با بررسی اقوال عرفا در این نوشتار به شیوه توصیفی تحلیلی این نتیجه حاصل می شود که این نوع برداشت از مغالطه اشتراک لفظی میان اسم عرفی و لغوی با اسم عرفانی است؛ چراکه مقصود عرفا از تعبیرهای طرح شده، اسم عرفی و لغوی نیست؛ زیرا عرفا در آثار خود با الفاظ و نام ها و واژه های متعددی به آن مقام غیب الغیوبی اشاره می کنند و مراد و مقصود عارفان از لااسم و لارسم بودن مقام ذات غیب الغیوبی، نفی اسم عرفانی از آن مقام است نه اسمی که مشیر به ذات باشد و آن را محدود نکند. همچنین با دقت در کلمات و آثار عرفا روشن می شود مراد از حکم ناپذیری مقام ذات آن است که مقام ذات غیب الغیوبی هیچ حکم محدود و مخصوصی را نمی پذیرد؛ یعنی ازآنجاکه آن مقام هیچ گونه ویژگی و امتیازی ندارد، نمی توان احکام خاص بر آن مترتب کرد و احکام خاص ناظر به جایی است که از مقام ذات خارج شده و به مرحله تعینات خاص و ویژه وارد شده باشد. در این مرحله می توان احکام محدود و مقید و مخصوص را بر ذات متعین و مقید جاری کرد نه ذات مطلق؛ اما احکامی که خود دارای اطلاق می باشند و ذات را از اطلاق خود خارج نمی کند، بر ذات حمل شدنی هستند.
    کلید واژگان: اسماء الهی, شئون ذاتی, عرفان, عینیت اسماء و صفات}
    RAHMAN BOLHASANI *
    In the epistemic system of Islamic mysticism, any name, attribute, or feature about the divine essence is negated. In fact, the stage of God’s essence is deemed free from any rulings. For this reason, some people have assumed that no name or word can refer to the stage of essence, even words such as “essence” (dhāt) itself or the ultra-hidden essence. This article provides an overview of the views of mystics through a descriptive-analytical method, concluding that such an understanding is an instance of the fallacy of equivocity between the ordinary sense of the “name” and its mystical sense, since mystics do not have ordinary names in mind when they negate them from God’s essence. They refer to the ultra-hidden stage through different words. When they say that this stage is without any name or pattern, they negate the mystical sense of name from this stage, rather than a name that merely refers to the essence, without constraining it. Furthermore, a scrutiny of the works of mystics reveals that the stage of the essence is free from rulings in the sense that the stage of the ultra-hidden essence admits of no constraints or restrictions. Put differently, since it has no peculiarities or specificities, it admits of no specific rulings. Such rulings apply only when we descend from the stage of essence down to the stage of particular determinations. At this stage, constrained, restricted, and specific rulings apply to the determinate or constraint essence, rather than the absolute essence. However, absolute non-restricted rulings, which do not divest the essence of its absoluteness, can be predicated of the essence
    Keywords: Divine Names, essential aspects, mysticism, identification of names, attributes}
  • امیرحسین عبدالهی*، محمدعلی عباسیان چالشتری، رضا رسولی شربیانی، عبدالرضا صفری

    از نگاه ابن عربی، ارتباط خدای تعالی با انسان، مبتنی بر ذات الهی(احدیت) نیست، چرا که ذات الهی اقتضای یگانگی دارد و با نسبت و ارتباط و دوگانگی قابل جمع نیست. از این رو ذات خدا برتر و منزه از برقراری نسبت و ارتباط با انسان است. از طرف دیگر، انسان نیز نمی تواند با ذات خدا ارتباط برقرار کند؛ چرا که اولا: ارتباط، فرع بر شناخت و معرفت است؛ ثانیا: انسان، عاجز از معرفت حقیقت و ذات نفس خویش است؛ و ثالثا : حقیقت و ذات نفس، بازگشت به حقیقت و ذات الهی دارد، لذا ارتباط ذاتی انسان با خدا نیز، محال است. این در حالی است که معرفت نفس به حسب اسماء الهی، امکان پذیر است، و همین امر، ایجاد ارتباط اسمایی با حق‌تعالی را ممکن می سازد.انسان بر اساس روح و صورت الهی-که همان صورت جمیع اسماء و صفات الهی است- آفریده شده؛ و حق تعالی جمیع این اسماء را به وی تعلیم داده و شناسانده است. به همین علت تنها موجودی است که به حقیقت تمام اسماء الهی معرفت دارد و به موجب آن، خدا را با تمام آن اسماء عبادت می کند. ارتباط مماثلی برای عموم انسان‌ها، و ارتباط عینی برای اولیای الهی و انسان‌های کامل است، به طوری که این ارتباط عینیتی به جایی می رسد که خدا از نفس خود انسان کامل، به خودش نزدیک‌تر گشته، در نهایت منجر به توحید اسمایی میان انسان کامل و خدا و این همانی اسمایی میان آنها می‌گردد.

    کلید واژگان: ابن عربی, ارتباط خدا و انسان, اسماء الهی, نفس, انفسی}
    Amirhossin Abdollahi *, MohammadAli Abbassian Chaleshtori, Reza Rasouli Sharabiani, Abdolreza Safari

    In Ibn 'Arabi's view, the relationship of the Supreme God with man is not based on Divine essence (divine unity), because it is required that God's essence be one, and it cannot be summed up by relation, connection and duality. Therefore, God's essence is superior to that of establishing a relationship with man. On the other hand, man cannot communicate with the God's essence; because, first, communication is posterior to knowledge; secondly, man is incapable of knowing his own substance of essence and self; thirdly: the essence of self has a tendency to return to God's essence; thus, man's essential connection with God is impossible. However, the inner knowledge of the soul in divine names and qualities is possible, and this makes it possible to establish a nominal connection with the supreme truth. In fact, the existential philosophy of human creation is the nominal interaction of God with man. Also, these are those divine names that call for effects in the universe and the universe needs them to survive, and man, as the vicegerent of God, has a mission to manifest them on the earth, according to his freedom and authority. In Ibn Arabi's view, the nominally mutual relationship between man and God is inward and it consists of two kinds of "mutual resemblance" and "identical" relationships. The mutual resemblance relationship is considered for the general human being, and the identical relationship is considered for God's saints and perfect men. This identical relationship can reach to the point where God has become closer to the human being than his own perfect human self, and ultimately leads to the nominal monotheism and the nominal identical relationship between the perfect man and God

    Keywords: Ibn 'Arabi, Relationship between, God, Man, divine names, Self, inward}
  • مسعود اسماعیلی*

    عارفان به گونه ای به علیت معتقدند. به رغم نبود تمایز در وجود حقیقی، اگر آن را با غیر (ظهورات) بسنجیم، می توان نوعی ثانویت و توقف در بهره مندی از آن یک وجود را به ممکنات نسبت داد؛ اما آیا این، علیت در وجود است؟ در عرفان، پس از استناد موجودیت حق به ممکنات، به نحو بالعرض و بالمجاز، نوعی تقرر و نفس الامر برای آنها در نظر گرفته می شود که نوعی غیریت نفس الامری میان نسب و اضافات نسبت به وجود حق را ایجاب می کند که البته به همان موطن و وجود، توطن و موجودیت دارد. اگر منظور از وجود در پرسش فوق، وجود مجازی یا ظهوری باشد باید گفت وجود ظهوری ممکنات، رابط یا شان وجود حقیقی حق تعالی است. از این رو نوعی وابستگی از ناحیه وجود ممکنات نسبت به وجود حق برقرار خواهد بود. بدین سان می توان گفت روح اندیشه علیت که به معنای نوعی وابستگی و توقف خلق به حق است، در عرفان مورد پذیرش صریح قرار گرفته است؛ اما این اندیشه ترقیق گشته و بینونت وجودی حق و خلق نفی شده و با تدقیق، وجود و ذات من حیث الذات از علیت مبرا دانسته شده است تا وابستگی ماسوا نسبت به حق، در حد اعلا تصدیق شود و اسناد علیت به حق، موجب تعین در ذات حق نگردد. عینیت حقیقت علت و معلول در عین پذیرش غیریت آن دو، از جمله مواردی است که عرفان بر آن تاکید دارد.

    کلید واژگان: علیت, اسماء الهی, اسم جامع, وجود حقیقی, تجلی}
    Masud Esmaeili*

    Mystics believe in causality in some way. Despite the lack of distinction in the real being, if we compare it with other (appearances), we can attribute a kind of secondaryity and dependence in the possession of that being to the possibilities; But is this causation, in existence? In mysticism, after invoking the existence of the God to the possibilities, in a transverse and permissible manner, a kind of reality is considered for them, which necessitates a kind of real distinction between proportions (possibilities) and the existence of God. If the meaning of existence in the above question is a virtual or apparent existence, it must be said that the apparent existence of possibilities is the interface or dignity of the real existence of the God. Hence, there will be a kind of being effect from the existence of possibilities to the existence of God. Thus it can be said that the spirit of the idea of ​​causality, which means a kind of dependence of creation on the God, has been explicitly accepted in mysticism; but this idea has been developed and the existential distinction of God and creation has been denied and the Godchr(chr('39')39chr('39'))s existence as it is existence, not described as cause so that the dependence of possibilities on God is acknowledged to the highest degree and the attribution of causality to God does not lead to a determination in the essence of God. The objectivity of the truth of cause and effect, while accepting the otherness of the two, is one of the cases on which mysticism emphasizes.

    Keywords: Causality, Divine Names, Comprehensive Name, True Existence, Manifestation}
  • زهرا کاشانیها*

    از مسائل قابل توجهی که هم در قرآن بیان شده است و هم اهل عرفان به آن پرداخته اند اسماء الله است. حکیم نصرت امین اصفهانی؛ مفسر و مجتهده معاصر؛ در کتاب وزین سیر و سلوک خود و نیز در تفسیر گرانسنگ مخزن العرفان، صفحاتی چند را اختصاص به اسماء، حسنای الهی و صفات علیای حق تعالی داده که در این مقاله به بررسی آن پرداخته شده است. در قرآن کریم به خواندن اسماء الهی توصیه شده و ارباب ذکر و اصحاب توحید، خداوند سبحان را به اسماء و صفاتش می خوانند و به این طریق در مراحل سلوک گام برمی دارند. تردیدی نیست که ذکر خداوند به وسیله اسماء و صفات، یک فضیلت است و می تواند موجب قرب انسان به خداوند گردد. در قرآن مجید چهار آیه وجود دارد که از اسماء حسنای الهی یاد شده و آیاتی است که فقط از اسماء سخن گفته شده است. در این مقاله که به روش تحلیل محتواست به طور اسنادی ابتدا به این اسماء متعالی از کتاب بانو امین پرداخته شده و سپس نظرات بعضی از عرفا و فلاسفه و مفسران  در این رابطه بیان می شود و در این رابطه سه سوال مهم: مقصود از احصاء اسماء در حدیث پیامبر اکرم (ص) چیست؟ چگونه احصاء اسماء باعث دخول در بهشت می شود؟  به چه طریق می توان متخلق به اخلاق الله گردید؟ مورد پژوهش قرار گرفته است.

    کلید واژگان: اسماء الهی, صفات الهی, بانو امین اصفهانی, سیر و سلوک, مخزن العرفان}
    Zahra Kashaniha *

    One of the significant issues that has been mentioned both in the Qur'an and by mystics is the names of God. Hakim Nosrat Amin Esfahani; Contemporary commentator and mujtahid; In his weighty book and behavior and also in the precious interpretation of the reservoir of mysticism, he has dedicated several pages to the names, divine beauty and supreme attributes of the Almighty, which have been studied in this article. In the Holy Qur'an, it is recommended to recite the divine names, and the Lord of remembrance and the companions of monotheism, recite God Almighty in His names and attributes, and in this way take steps in the stages of conduct. There is no doubt that the remembrance of God through names and attributes is a virtue and can bring man closer to God. There are four verses in the Holy Quran that mention the names of divine beauty and are verses that only mention the names; It has been said. In this article, which is documented by the method of content analysis, first these sublime names from the book of Lady Amin are discussed and then the opinions of some mystics, philosophers and commentators in this regard are expressed and in this regard three important questions: The purpose of counting What are the names in the hadith of the Holy Prophet (PBUH)? How does the counting of names cause one to enter Paradise? How can one be created according to the morality of God?, has been researched

    Keywords: Divine Names, Divine Attributes, Lady Amin Isfahani, Journey, Behavior, Repository of Mysticism}
  • داوود اسپرهم*
    در ذهن و زبان ابن عربی، عدد رمزی 28 متاثر از 28 منزل ماه(قمر) بازتاب گسترده ای داشته، به گونه ای که بسیاری از اجزای تفکر وی در تبیین مراتب وجود و درجات آن را تحت شعاع قرار داده است. ابن عربی در پاره ای از آثار خود به رموز این عدد و جلوه های ظهور آن در مراتب انسانی، فلکی و الوهی پرداخته است. مهم ترین بازتاب آن در فصوص الحکم است که در 28 فص مطابق با مراتب الوجود ترتیب یافته است. از آنجا که مراتب وجود بر محور انسان الهی خاص هر مرتبه که مظهر یکی از اسماء الهی است می گردد، توجه به رابطه آن انسان کامل با مرتبه ای که در آن واقع شده، حائز اهمیت است. در این میان، معلومات کی هان شناسی خاص ابن عربی و مناسبات محاسبه شده مربوط به جهان حروف و اعداد، وضعیت ویژه ای پدید آورده است. این نوشته یکی از جهات محاسباتی عددی و حروفی ابن عربی را ذیل بحث مقابله ماه و انسان کامل پیگیری کرده است.
    کلید واژگان: ابن عربی, ماه, انسان کامل, عدد 28, مراتب الوجود, اسماء الهی, صور فلکی}
    Dawood Esparham *
    Number 28 is a code related to 28-day cycle of moon which is highly reflected in Ibn ‘Arabi’s viewpoint. Most aspects of Ibn ‘Arabi’s thought are affected by this code. In his works، Ibn ‘Arabi has attempted to decode this number and express its effect on celestial and divine aspects of human. This is mostly revealed in Fusous al-Hikam (=Seals of Wisdom) which was presented in 28 chapter on the basis of levels of existence. Each level of existence is formed based on a divine person that is symbol of one of the divine names. So، the relationship between that perfect man and his relevant level of existence is required to be observed. Ibn ‘Arabi’s cosmological knowledge and his examination of the relationship between words and numbers result in specific situation. The present study sought to investigate one aspect of Ibn ‘Arabi’s examination of number and words as related to comparison of moon and perfect man.
    Keywords: Ibn Arabi, Moon, Perfect Man, Number 28, Levels of Existence, Divine Names, Constellations}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال