تبیین رویکرد اقتصادی بسیج در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت (در چارچوب شاخص های انقلابی‎ گری مبتنی بر منظومه فکری مقام معظم رهبری (دام ظله ‎العالی))

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

با ابلاغ سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، افق 50 ساله جمهوری اسلامی ایران ترسیم شد. بنابراین، تمامی دستگاه‎های اجرایی و علمی کشور ‎باید درجهت تحقق اهداف این سند تلاش کنند. دراین راستا، یکی از نهادهای مهم، بسیج است که برای تحقق اهداف سندالگو درحوزه اقتصاد، دارای نقش قابل توجهی است. رهبر انقلاب اسلامی فرموده اند: در میدان اقتصادی هم تا آنجایی که می‎توانید، شما [بسیجیان] باید پیشقدم باشید (08/05/1372). بنابراین، در این مقاله با روش پژوهش اسنادی از طریق تحلیل تبیینی - توصیفی از بیانات مقام معظم رهبری، به بررسی رویکرد اقتصادی بسیج در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با توجه به شاخص های انقلابی‎گری پرداخته شده است.  با توجه به اینکه ‎تمدن سازی نوین اسلامی دارای دو بخش ابزاری و حقیقی است، اقتصاد در بخش ابزاری دارای اهمیت فراوانی است. در این مقاله 18 تدبیر اقتصادی که مرتبط با نقش آفرینی بسیج می تواند باشد؛ استخراج شده است و بسیج برای ‎نقش آفرینی در این حوزه ‎باید دو کار انجام دهد: یکی مطالبه گری و دیگری اینکه دستگاه‎های مسیول را در جهت دهی و هدف‎گذاری یاری رساند و در بخش‎های تخصصی خود از طریق اقشار، مدل‎های اجرایی - عملیاتی مبتنی بر رویکرد اسلامی - بومی ارایه کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
131 تا 166
لینک کوتاه:
magiran.com/p2304499 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!