راهبردهای جذب، نگهداشت و رهایی از خدمت منابع انسانی در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 با توجه به اهمیت راهبردی منابع انسانی در نیروی انتظامی به عنوان سازمانی کارمحور، تحقیقحاضر به منظور تدوین راهبردهای مطلوب منابع انسانی نیروی انتظامی انجام گرفته است.

روش‌شناسی

این تحقیق از نظر هدف، از جمله تحقیقات کاربردی است، گردآوری داده‌ها به روش پیمایشی و با ابزار پرسشنامه انجام شده است. مقدار ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده برای مجموع گویه ها 925/0 می باشد که نشان می دهد ابزار جمع آوری داده ها از میزان پایایی بالای برخوردار است. جامعه آماری در این تحقیق شامل کلیه خبرگان در حوزه انتظامی و نیروی انسانی می‌باشد. روش نمونه گیری در این تحقیق نمونه گیری هدفمند و حجم نمونه از طریق فرمول کوکران به تعداد 186 نفر مشخص گردیدند. برای تدوین راهبردهای منابع انسانی از تکنیک تحلیلیSWOT و برای تعیین وضعیت موجود و مطلوب هر یک از فرایندها از ماتریس ارزیابی و اقدام راهبردی و برای اولویت‌بندی و امکان‌پذیری راهبردهای کلان اتخاذ شده هر یک از فرایندها از ماتریس برنامه‌ریزی راهبردی کمی استفاده شده است.

یافته‌ها

یافته‌های تحقیق نشان داد که فرایند جذب منابع انسانی ناجا در وضع موجود در ابتدای وضعیت تدافعی خفیف، غیرفعال و انفعالی قرار دارد. همچنین فرایند جذب مدیریت منابع انسانی ناجا از بعد داخلی با کمی ضعف و از بعد خارجی با کمی تهدید مواجه است. همچنین یافته‌های تحقیق در خصوص فرایند نگهداشت منابع انسانی ناجا نشان داد که وضع موجود این فرایند محافظه‌کارانه خفیف، حال‌نگر و احتیاطی است و در مورد فرایند خروجی، نتایج تحقیق نشان داد که فرایند خروجی مدیریت منابع انسانی ناجا در وضعیت موجود در ابتدای وضعیت تدافعی خفیف قرار دارد و براساس محاسبه به عمل آمده از ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام راهبردی وضعیت مطلوب فرایند خروجی مدیریت منابع انسانی ناجا را در موقعیت تهاجمی خفیف، بیش‌فعال و تعاملی نشان می‌دهد.

نتیجه‌گیری

نتایج این تحقیق حاکی از آن است که در صورت پیاده‌سازی و عملیاتی‌ نمودن موفقیت‌آمیز و اثربخش راهبردهای مطلوب تدوین شده در هر سه فرایند فوق، هم‌افزایی فعالیت‌های سازمان، انسجام بخشی و هماهنگی بین سیاست‌های و راهبردهای کلان مدیریت منابع انسانی ناجا فراهم گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
341 تا 355
لینک کوتاه:
magiran.com/p2305819 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!