مقایسه میزان پایداری کاندیداآلبیکنس، استرپتوکوکوس موتانس و استافیلوکوکوس ارئوس بر روی دو ماده قالبگیری (Zinc Oxide Eugenol (ZOE تولید شده در داخل و خارج کشور مورد استفاده در پروتز کامل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

مواد قالبگیری به دلیل تماس مستقیم با خون و بزاق بیمار در حمل و انتقال میکروارگانیسمهای دهان نقش دارند. هدف مطالعه حاضر مقایسه پایداری کاندیداآلبیکنس، استرپتوکوکوس موتانس و استافیلوکوکوس اریوس در دو ماده قالبگیری (Zinc Oxide Eugenol (ZOEتولید داخل و خارج کشور می‌باشد.

روش بررسی

در این مطالعه آزمایشگاهی با حجم نمونه 38، در 3 گروه 12 تایی مانکنهای بی دندان فک بالا را جداگانه در سوسپانسیون 0/5 مک فارلند توربیدیتی کاندیداآلبیکنس، استرپتوکوکوس موتانس و استافیلوکوکوس اریوس به مدت یک ساعت شیک کرده، تا آلوده گردند. مانکنها به 2 گروه تقسیم شدند. گروه اول با cavex ZOE (دcavex، هلند)و گروه دوم با ZOE گلچای (گلچای، ایران) قالبگیری شدند. قالبها بعد از 5 دقیقه از مانکنها جدا و بعد از گذشت یک ساعت با کاتر استریل، دیسکهایی دایره ای مساوی از محل دندان مولر اول بریده، در لوله حاوی 1 میلی لیتر آب مقطر استریل غوطه ور و به مدت 5 دقیقه شیک گردید. سپس 100 میکرولیتر از آن در محیط کشت اختصاصی کشت شد. بعد از 3-2 روز انکوباسیون تعداد کلونیهای جدا شده از هر دیسک وارد SPSS نسخه 17 و با تستهای آماری Mann_whitney و Kruskal_wallis مقایسه شدند.

نتایج

میزان پایداری هرسه میکروارگانیسم در مواد قالبگیری تفاوت معناداری داشت (0/05>p). استرپتوکوکوس موتانس در مقایسه با دو میکروارگانیسم دیگر بیشترین پایداری را در مواد قالبگیری نشان داد.

نتیجه گیری

همه میکروارگانیسمها در ZOE گلچای کمترین پایداری را داشتند. لذا این ماده جهت کاهش آلودگیهای متقاطع می-تواند مناسب باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
14 تا 23
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2305967 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!