بررسی وضعیت سلامت روان دانشجویان و فارغ التحصیلان پرستاری دانشگاه آزاد ساری در دوران پاندمی کووید19 در زمستان1399

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

بهداشت روانی و سلامت روان دانشجویان و فارغ التحصیلان پرستاری که نقش مهمی در ارتقا سلامت افراد جامعه دارند از رسالت های مهم آموزش پرستاری است. بهداشت روانی دانشجویان پرستاری که نقشی مهم در خدمات بهداشتی در دوران  covid19 در جامعه بر عهده دارند از اولویت خاصی برخوردار می باشد. لذا این تحقیق با هدف تعیین وضعیت سلامت روان در دانشجویان و فارغ التحصیلان پرستاری دانشکده پرستاری دانشگاه آزاد ساری در دوران پاندمی covid-19 انجام شد.

روش کار

این مطالعه یک تحقیق توصیفی-تحلیلی مقطعی است که به روش سرشماری بر روی همه دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد واحد ساری انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه مشخصات فردی و نیز پرسشنامه سلامت روان 12 سوالی (GHQ-12) استفاده شد.

یافته ها

در مجموع 278 نفر وارد مطالعه شدند; از این بین 70 نفر (25.2%) در بخش های کرونایی فعالیت داشتند و 208 نفر (74.8%) فعالیتی در بخش های کرونایی نداشتند. بیشترین میانگین نمره سلامت روان متعلق به دانشجویان ترم اول با 5±3.10 و کمترین میانگین نمره سلامت روان متعلق به دانشجویان ترم ششم با 3.7±2.51 بود همچنین میانگین نمره سلامت افرادی که با بیماران کرونایی ارتباط داشته بودند بالاتر از سایرین بود که نشان از وضعیت نامطلوب سلامت روان آن ها داشت (p-value<0.05)

نتیجه گیری:

با توجه به یافته ها، توجه به سلامت روانی دانشجویان پرستاری در دوران پاندمی کرونا امری ضروری است:لذاپیشنهاد می شود با برگزاری کارگاه های آموزشی سلامت روان وتغییر شرایط حاکم بر محیط های آموزشی در دوران پاندمی کووید19 و فراهم کردن امکان مشاوره، بتوان نقش موثری در بهبود بهداشت روانی دانشجویان پرستاری فراهم نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
25 تا 36
لینک کوتاه:
magiran.com/p2306105 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!