نگاهی به کیفیت تولیدات علمی حوزه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور طی سال های 2010 تا 2020

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

هدف

 تحلیل تولیدات علمی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی براساس شاخص های جهانی همواره از مهم ترین ابزارهای سیاست گزاری پژوهشی بوده است. با توجه به گستردگی و اهمیت دانشگاه پیام نور در آموزش عالی کشور و اهمیت حوزه علوم اجتماعی در تولید علم ایران، هدف این پژوهش، بررسی و تحلیل کیفیت تولیدات علمی حوزه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور  براساس شاخص های علم سنجی و دگرسنجی در پایگاه اسکوپوس طی سال های 2010 تا 2020 است.

 روش شناسی:

 این مطالعه توصیفی پیمایشی بوده که از نوع مطالعات علم سنجی و دگرسنجی است. جامعه مورد بررسی تمامی تولیدات علمی حوزه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور شامل 602 مدرک، در سال های 2010 تا 2020 است. محیط اجرای پژوهش پایگاه استنادی اسکوپوس است. جهت گردآوری داده ها پایگاه اطلاعاتی سای ول مورد استفاده قرار گرفت. ابزار گردآوری داده ها سیاهه وارسی محقق ساخته بود. داده ها پس از گردآوری از طریق آمار توصیفی و از طریق جداول و نمودارهای متناسب ارایه شده اند. جهت تجزیه و تحلیل داده از آزمون های تی و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.

یافته ها

سهم دانشگاه پیام نور از کل مقالات حوزه علوم اجتماعی ایران معادل 89/2 درصد بوده است. میزان مقالات حاصل همکاری های علمی فقط نویسندگان این دانشگاه با نویسندگان بین المللی 10 درصد بوده است. شاخص اچ این مدارک 17 بوده و شاخص اچ 5 ساله آن، 9 بوده است. استناد به ازای مدرک این تولیدات علمی و شاخص تاثیرگذاری استنادی وزن‏دهی شده در سطح رشته آن به ترتیب 1/3 و 63/0 بوده است. در خصوص شاخص های دگرسنجی در پایگاه اسکوپوس بیشترین فراوانی را شاخص مشاهده چکیده با 63944 و میانگین 57/106 به ازای هر مقاله داشته است.  

بحث و نتیجه گیری

میزان تولید علم محققان دانشگاه پیام نور نسبت به مقدار کشوری در حوزه علوم اجتماعی بسیار پایین بوده و نیازمند تغییر سیاست ها و ایجاد مشوق های تولید علم در این بخش است. توجه به نمایه سازی حداکثری مقالات در شبکه های اجتماعی محرز است. در خصوص شاخص های دگرسنجی، به عنوان راه جایگزین برای ارزیابی تولیدات علمی بایستی کاملا محتاط بود و شاخص های دگرسنجی را صرفا به عنوان یک مکمل برای شاخص های علم سنجی در نظر گرفت.

زبان:
فارسی
صفحات:
69 تا 82
لینک کوتاه:
magiran.com/p2309427 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!