تاثیر هشت هفته تمرینات هوازی برپروفایل لیپید، فشارخون،پیش ساز پروتئین ناتریورتیک مغزی و ظرفیت عملکردی در مردان بیمار نارسایی قلبی بعد از عمل جراحی بای پس عروق کرونر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف این مطالعه بررسی تاثیر هشت هفته تمرینات هوازی بر پروفایل لیپید،فشارخون، پیش‌ساز پروتئین ناتریورتیک مغزی و ظرفیت عملکردی در مردان بیمار نارسایی قلب بود.

مواد و روش ها

در این کارآزمایی بالینی20 بیمار مرد نارسایی قلبی به دنبال عمل جراحی بای پس عروق کرونر به‌طور تصادفی در 2 گروه 10 نفره تمرین و کنترل قرار گرفتند، گروه تمرین تحت برنامه ورزشی هوازی 24 جلسه‌ای قرار گرفته و در دو مرحله قبل و بعد از مطالعه اندازه‌گیری پیش‌ساز پروتئین ناتریورتیک مغزی، پروفایل لیپید، اندازه‌گیری فشار خون و ظرفیت عملکردی در گروه‌ها انجام و اطلاعات در نرم افزار آماری پریسم نسخه 8 وارد و با آزمون‌های آماری تی مستقل و زوجی و سطح آماری کمتر از 05/0 مورد آنالیز قرارگرفت.

یافته ها

در گروه تمرین ظرفیت عملکردی از 6/1±4/8 متز به 64/1±4/9 افزایش یافت که در مقایسه با گروه کنترل معنی‌دار بود (002/0p=)، میزان نسبت کلسترول تام به لیپوپروتئین با دانسیته بالا در گروه تمرین از 3/0±96/3 به 4/0±3/3 رسید که در مقایسه با گروه کنترل معنی‌دار بود (016/0p=). فشار خون دیاستولیک در گروه تمرین از 8±79 به 6±74 رسید که این کاهش معنی‌دار بود (023/0p=). میزان پیش‌ساز ناتریورتیک پپتید مغزی در گروه تمرین از 66±444 به 65±421 رسید که معنی دار نبود (528/0p=، 512/0p=).

نتیجه گیری

تمرینات هوازی بر ظرفیت عملکردی، فشار خون دیاستولیک بیماران نارسایی قلبی و نسبت کلسترول تام به لیپوپروتئین با دانسیته بالا بعدازعمل جراحی بای پس عروق کرونر تاثیر مثبت دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
95 تا 104
لینک کوتاه:
magiran.com/p2310063 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!