اثربخشی روش برنامه ریزی عصبی-کلامی بر نگرش خوردن و سلامت روان افراد دارای اضافه وزن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

رایجترین اختلال خوردن، پرخوری است که در افراد چاق یا دارای اضافه وزن دیده میشود. افراد دارای اضافه وزن مشکلاتی در زمینه نگرش خوردن و سلامت روان دارند و شواهد اندکی درباره اثربخشی مداخلات برنامه ریزی عصبی-کلامی بر بهبود پیامدهای مرتبط با سلامت در دسترس است. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی روش برنامه ریزی عصبی-کلامی بر نگرش خوردن و سلامت روان افراد دارای اضافه وزن انجام شد.

روش کار

این مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری سه ماهه با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش افراد دارای اضافه وزن مراجعه کننده به کلینیک های تغذیه و مراکز بهداشتی درمانی شهر دهدشت در سال 1398بودند. باتوجه به معیارهای ورود، تعداد 24نفر با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و با روش تصادفی در دو گروه مساوی جایگزین شدند. گروه آزمایش 10جلسه دو ساعته به مدت پنج هفته آموزش برنامه ریزی عصبی-کلامی دریافت کرد و گروه کنترل آموزشی ندید. داده ها با کمک آزمون نگرش خوردن (EAT-26)و مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس  (DASS-21) جمع آوری شد.

یافته ها

گروه های آزمایش و کنترل از نظر جنسیت، تاهل، تحصیلات و اشتغال تفاوت معناداری نداشتند  (P> 0.05)علاوه بر آن، گروه ها در مرحله پیش آزمون از نظر نگرش خوردن و سلامت روان تفاوت معناداری نداشتند (P> 0.05)   اما در مراحل پس آزمون و پیگیری از نظر هر دو متغیر تفاوت معناداری ثبت شد (P <0.05)  همچنین، روش برنامه ریزی عصبی-کلامی در مقایسه با گروه کنترل باعث بهبود نگرش خوردن و سلامت روان افراد دارای اضافه وزن گردید و نتایج در مرحله پیگیری نیز حفظ شد  (P <0.05)

نتیجه گیری

طبق نتایج این مطالعه، برنامه ریزی برای استفاده از روش برنامه ریزی عصبی-کلامی در کنار سایر روش های آموزشی جهت بهبود ویژگی های روانشناختی ضروری است. در نتیجه، متخصصان و درمانگران سلامت میتوانند از روش برنامه ریزی عصبی-کلامی برای بهبود نگرش خوردن و سلامت روان افراد دارای اضافه وزن استفاده نمایند.

زبان:
فارسی
صفحات:
46 تا 54
لینک کوتاه:
magiran.com/p2316050 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!