تاثیر شش هفته فعالیت ورزشی HIIT شنا و رزوراترول بر میزان SIRT3 در لوب پیشانی مغز موش های صحرایی پیر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

اختلال میتوکندریایی، در کاهش تندرستی، شروع و پیشرفت روند پیری نقش دارد.  SIRT3 در میتوکندری، بسیاری از وجوه زیستی میتوکندریایی که در فرآیند پیری اهمیت دارند، را هماهنگ می کند و مستقیم فعالیت بسیاری از آنزیم های متابولیکی را تغییر می دهد. فعالیت ورزشی می تواند بیان پروتئین SIRT3 را افزایش و عملکرد دستگاه آنتی آکسیدانی و حفاظت نورونی را بهبود دهد. همچنین رزوراترول به عنوان تعدیل کننده SIRT3، آثار ضد پیری و محافظت نورونی دارد. هدف از پژوهش حاضر تعیین اثر فعالیت ورزشی HIIT شنا و مکمل رزوراترول بر میزان SIRT3 در لوب پیشانی مغز موش های صحرایی پیر می باشد.

مواد و روش ها

30 سر موش صحرایی تصادفی به 5 گروه (کنترل (C)، حلال (S)، مکمل (R)، تمرین HIIT (EX) و تمرین HIIT و مکمل (EXR)) تقسیم شدند. موش های صحرایی گروه EX، تمرین HIIT شنا را به مدت شش هفته انجام دادند. موش های صحرایی گروه C، تمرین نمی کردند. رت های گروه R، فقط مکمل رزوراترول دریافت کردند. موش های صحرایی گروه EXR، تمرین HIIT شنا را همراه با دریافت رزوراترول انجام دادند. گروه S فقط حلال دریافت کردند. لوب پیشانی موش های صحرایی جدا شد و به روش وسترن بلات میزان پروتئین SIRT3 به دست آمد.

یافته ها

افزایش معنی دار مقدار پروتئین SIRT3 در گروه EX و EXR در مقایسه با گروه کنترل مشاهده شد. علاوه بر این تفاوت معنی داری بین میانگین پروتئین SIRT3 بین سه گروه وجود داشت. همچنین مقدار پروتئین SIRT3 در گروه های EX و EXR در مقایسه با گروه R افزایش معنی داری داشته است.

نتیجه گیری

افزایش SIRT3 به عنوان پروتئینی کلیدی در پاسخ به تمرینHIIT شنا در موش های صحرایی پیر، نشان دهنده دخیل بودن این پروتئین در مسیر های سوخت و سازی، دفاع آنتی آکسیدانی و حفاظت نورونی است و نه تنها در بافت های متابولیکی مثل عضله، بلکه در لوب پیشانی نیز به فعالیت ورزشی پاسخ می دهد.

کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
صفحات:
48 تا 59
لینک کوتاه:
magiran.com/p2320333 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!