تجربه زیسته دختران نوجوان دارای باورهای غیرمنطقی، یک پژوهش تحلیل روایتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

پژوهش حاضر با هدف تحلیل روایت های زندگی نوجوانان دختر دارای باورهای غیر منطقی صورت گرفته است.

روش

روش پژوهش حاضر کیفی با رویکرد تحلیل روایتی با الگوی تحلیل کثرت گرا بود. جامعه آماری دربرگیرنده دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی1399-1398 بود. برای شناسایی نوجوانان دارای باورهای غیرمنطقی، از پرسشنامه سنجش باورهای غیرمنطقی نوجوانان برنارد (1988) استفاده شد. 12 نفر به صورت هدفمند به دلیل داشتن 5/1 واحد انحراف معیار بیش از میانگین انتخاب شدند و تا رسیدن به اشباع نظری مطالعه شدند. گردآوری داده ها با مصاحبه نیمه ساختار یافته مک آدامز بود.

یافته‎ ها

یافته های تحقیق با سازماندهی عناصر داستان در داخل ساختار روایتی حل مسئله، پس از طی فرایند کدگذاری، اشتراکات مفهومی را در بین نوجوانان دارای باورهای غیرمنطقی در 5 مضمون اصلی و 9 زیر مضمون نشان داد. این نوجوانان دارای پنج مضمون مشترک خودکارآمدی پایین، مهارت‎های ارتباطی ضعیف و نامناسب با دیگران، ارتباط ضعیف و نامناسب با خداوند، الگوی ناکارآمد رابطه والد فرزندی و مشکلات آسیب زایی در دوران کودکی بودند.

نتیجه گیری

از یافته های تحقیق می توان نتیجه گرفت، در مداخلات درمان نوجوانان دارای باورهای غیرمنطقی، جهت کاهش این باورها می بایست بر نقش ضعف در مهارتهای ارتباطی، خودکارآمدی و ارتباط با خداوند توجه بیشتری داشت. در مداخلات پیشگیری از ایجاد باورهای غیرمنطقی در سنین نوجوانی، می بایست مشکلات آسیب زای دوران کودکی مانند طرد و محرومیت های هیجانی و نقش سبک فرزندپروری ناکارآمد را جهت جلوگیری از ایجاد باورهای غیرمنطقی مورد توجه قرار داد. روانشناسان می توانند از یافته‎های این تحقیق جهت طراحی بسته های آموزشی بهبود سلامت روان نوجوانان استفاده نمایند.

زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 35
لینک کوتاه:
magiran.com/p2320801 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!