مقایسه برنامه آموزشی دوره کارشناسی پرستاری ایران و استرالیا: یک مطالعه توصیفی - تطبیقی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

مقایسه تطبیقی برنامه های آموزشی دانشگاهی، با شناسایی شباهت ها و تفاوت ها، رو یکردهای نوینی برای رقابت بین دانشگاه ها و تضمین کیفیت ارایه می دهد. مطالعه حاضر با هدف مقایسه تطبیقی برنامه درسی دوره کارشناسی پرستاری موناش استرالیا و ایران انجام شد.

روش کار

مطالعه توصیفی حاضر، با بکارگیری الگوی آموزش تطبیقی بردی در سال 1399 در دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام شد. آخرین برنامه آموزشی و درسی دوره کارشناسی پرستاری، از سایت رسمی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ایران و سایت دانشگاه موناش استرالیا دریافت شد. داده ها با استفاده از مدل آموزش تطبیقی بردی، در چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه تجزیه و تحلیل شد.

یافته ها

نتایج این مطالعه حاکی از آن است که استفاده از آزمون های سنجش مهارت و صلاحیت بالینی و همچنین برنامه های بین المللی ارزشیابی بالینی از نقاط قوت کوریکولوم آموزشی استرالیا محسوب می گردد. همچنین بررسی و مقایسه جایگاه های شغلی مورد انتظار برای کارشناس پرستاری نشان می دهد که در استرالیا علاوه بر به کارگیری پرستاران در بیمارستان ها دیدگاه های تخصصی تری در بکارگیری فارغ التحصیلان پرستاری دارد. همچنین در استرالیا،  پرستاری اجتماعی مانند پرستار مدرسه، پرستار مراقبت در منزل و یا پرستار هماهنگ کننده بالینی جایگاه خود را پیدا کرده است. ارایه واحدهای درسی روابط انسانی، مراقبت های بهداشتی برای جامعه چند فرهنگی، تحلیل و استدلال بالینی در برنامه آموزش پرستاری استرالیا مشهود است.

نتیجه گیری

مقایسه برنامه آموزشی کارشناسی پرستاری ایران و استرالیا نشان می دهد کوریکولوم آموزشی استرالیا نسبت به ایران برتری هایی دارد. ادغام عمودی دانش و ارتباط منطقی بین دروس ارایه شده، قرار دادن واحدهای درسی در جهت توانمند ساختن دانشجویان در حیطه های تفکر خلاق و نقادانه، روابط انسانی، کار در جوامع مختلف و همچنین انجام مصاحبه در جهت بررسی توان ارتباطی و سطح علاقه افراد قبل از ورود به حیطه پرستاری از نقاط قوت برنامه آموزشی استرالیا یه شمار می رود.

زبان:
فارسی
صفحات:
66 تا 76
لینک کوتاه:
magiran.com/p2322307 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!