تغییرات سطوح اپلین و انسولین پلاسمایی رت های چاق در اثر آزمایش استقامتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

اپلین، آدیپوکاین تازه کشف شده ای است که در افراد مبتلا به چاقی و مقاومت انسولین افزایش می یابد. به روشنی معلوم نیست آزمایش استقامتی چه تاثیری بر مقادیر اپلین پلاسمایی دارد. هدف پژوهش حاضر، بررسی تغییرات میزان اپلین-13، انسولین و گلوکز رت های نر چاق، در اثر دوازده هفته آزمایش های استقامتی بود.

مواد و روش ها

در مطالعه حاضر، چهارده سر رت به مدت هشت هفته تحت رژیم غذایی در دسترس پرچرب دست ساز قرار گرفتند و با توجه به شاخص لی، چاق محسوب شدند. پس از دوره وزن گیری، به دو گروه کنترل و آزمایش استقامتی تقسیم شدند. گروه آزمایش به مدت دوازده هفته (هر جلسه 60 دقیقه از سرعت 15 تا 30 متر در دقیقه و پنج روز در هفته) روی تردمیل بدون شیب دویدند. از روش الایزا برای آنالیز آزمایشگاهی اپلین-13، انسولین و از روش فتومتری برای آنالیز گلوکز استفاده شد.

یافته ها

نتایج آزمون تی مستقل نشان داد که بین مقادیر پلاسمایی گلوکز (0/0001=P)، انسولین (0/0001=P) و اپلین (0/041=P) رت های نر چاق گروه کنترل و آزمایش استقامتی تفاوت معنا داری وجود داشت. مقایسه میانگین متغیرها نشان داد مقادیر گلوکز و انسولین در گروه آزمایش کمتر از گروه کنترل بود و مقادیر اپلین-13 در گروه آزمایش بیشتر از گروه کنترل بود. آزمون همبستگی پیرسون بین مقادیر پلاسمایی اپلین-13 و انسولین (0/07=P)، اپلین-13 و گلوکز (0/055=P) پس از 12 هفته آزمایش استقامتی رابطه معنا داری را نشان نداد.

نتیجه گیری

با توجه به یافته های مطالعه حاضر، به نظر می رسد که دوازده هفته آزمایش استقامتی موجب کاهش مقادیر پلاسمایی انسولین و گلوکز و افزایش مقادیر پلاسمایی اپلین-13 در رت های نر چاق می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
284 تا 293
لینک کوتاه:
magiran.com/p2323771 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!